Hotellin markkinoinnin ja brändin tehostaminen Case: Rantasipi Airport
Parmonen, Mira (2013)
Parmonen, Mira
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310303
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan eri markkinointiviestinnän keinojen soveltuvuutta hotellin markkinoinnin ja brändin vahvistamiseksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Rantasipi Airport hotelli, joka on yksi Restel-ketjun lentokenttähotelleista. Helsinki-Vantaan lentokenttä ja sen lähiympäristö on vilkasta liikealuetta. Alueella on tarjolla useita eri lentokenttähotelleja Suomen suurimmista hotelliketjuista. Tämän vuoksi erottautuminen kilpailijoista on elintärkeää alueen hotelleille. Liike-elämän vilkastuminen ja uusien hotellien ilmaantuminen alueelle on lisännyt kilpailua entisestään ja tämän vuoksi myös Rantasipi Airport-hotelli koki aiheen tutkimisen ajankohtaiseksi.
Työn kannalta oleellista on löytää ennen kaikkea uusia ja erilaisia keinoja erottautua kilpailijoista sekä tehostaa hotellin markkinointia halutuille kohderyhmille. Opinnäytetyö jakautuu teoria- ja tutkimusosiin, joiden tarkoitus on tukea toinen toistaan. Teoriaosuudessa käsitellään työn kannalta oleellisia aihealueita, kuten markkinointiviestintää, brändiä, palveluympäristöä ja asiakasryhmien segmentointia. Tutkimusosuudessa puolestaan selvitetään Rantasipi Airport-hotellin markkinoinnin ja brändiviestinnän nykytilaa sekä pohditaan tulevaisuuden suuntauksia. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, kuten havainnointia ja haastatteluja hyödyntäen. Tutkija havainnoi tutkimuskohdetta SWOT-analyysin avulla ja haastatteli markkinoinnin ja brändiviestinnän ammattilaisia.
Tutkimusprosessin tuloksena syntyi erilaisia kehitysehdotuksia, joilla Rantasipi Airport-hotellin markkinointia ja brändiviestintää voitaisiin tulevaisuudessa tehostaa. Kehitysehdotuksien läh-tökohtana on hotellin brändi, imago ja oma identiteetti, jotka helpottavat markkinointiviestinnän rakentamista ja välittymistä hotellin asiakasryhmille. Nykyaikainen markkinointi huomioi asiakkaan tarpeet ja toiveet sekä osallistaa asiakkaan mukaan yrityksen markkinoinnin suunnitteluun. Tämän vuoksi sosiaalisen median osuus tulevaisuuden markkinointiviestinnässä on merkittävä.
Työn kannalta oleellista on löytää ennen kaikkea uusia ja erilaisia keinoja erottautua kilpailijoista sekä tehostaa hotellin markkinointia halutuille kohderyhmille. Opinnäytetyö jakautuu teoria- ja tutkimusosiin, joiden tarkoitus on tukea toinen toistaan. Teoriaosuudessa käsitellään työn kannalta oleellisia aihealueita, kuten markkinointiviestintää, brändiä, palveluympäristöä ja asiakasryhmien segmentointia. Tutkimusosuudessa puolestaan selvitetään Rantasipi Airport-hotellin markkinoinnin ja brändiviestinnän nykytilaa sekä pohditaan tulevaisuuden suuntauksia. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, kuten havainnointia ja haastatteluja hyödyntäen. Tutkija havainnoi tutkimuskohdetta SWOT-analyysin avulla ja haastatteli markkinoinnin ja brändiviestinnän ammattilaisia.
Tutkimusprosessin tuloksena syntyi erilaisia kehitysehdotuksia, joilla Rantasipi Airport-hotellin markkinointia ja brändiviestintää voitaisiin tulevaisuudessa tehostaa. Kehitysehdotuksien läh-tökohtana on hotellin brändi, imago ja oma identiteetti, jotka helpottavat markkinointiviestinnän rakentamista ja välittymistä hotellin asiakasryhmille. Nykyaikainen markkinointi huomioi asiakkaan tarpeet ja toiveet sekä osallistaa asiakkaan mukaan yrityksen markkinoinnin suunnitteluun. Tämän vuoksi sosiaalisen median osuus tulevaisuuden markkinointiviestinnässä on merkittävä.