Laurean mainetutkimus
Lindborg, Mikael (2013)
Lindborg, Mikael
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209684
Tiivistelmä
Tähän opinnäytetyöhön tehdyn tutkimuksen tavoitteena oli tutkia Laurea-ammattikorkeakoulun mainetta toisen asteen opiskelijoiden keskuudessa. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin viimeistä vuotta toisen asteen oppilaitoksessa opiskelevat opiskelijat. Tutkimuksen toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä oli Laurea-ammattikorkeakoulu. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Laurea-ammattikorkeakoulun tunnettuuden ja maineen nykytilaa sekä löytää mahdollisia kehittämisen kohteita viestintään ja maineenhallintaan. Tutkimuksen tavoitteena oli lisäksi löytää tekijöitä, joiden avulla Laurean markkinointia pystyttäisiin paremmin segmentoimaan otollisille sidosryhmille.
Tutkimuksen teoriaosuudessa syvennyttiin maineeseen ja muihin asiayhteyteen liittyviin käsitteisiin kuten brändiin, imagoon, identiteettiin ja mielikuviin. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös Laurean mainetta ja käytännön markkinointitoimenpiteitä. Tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Sähköinen kyselylomake lähetettiin Laurean markkinoinnin kautta ammattikoulujen ja lukioiden opinto-ohjaajille. Kysely lähetettiin pääkaupunkiseudun toisen asteen oppilaitoksiin, joiden kanssa Laurea-ammattikorkeakoulu oli tehnyt yhteistyötä aikaisemmin. Tietoa siitä, kuinka monelle koululle kysely lähti ja paljonko niissä oli oppilaita, ei ollut mahdollista saada ja tästä syystä tarkkaa vastausprosenttia ei pystytty laskemaan. Kyselyyn vastasi kuitenkin yhteensä 91 opiskelijaa. Vastauksista kaksi jouduttiin hylkäämään puutteellisten tietojen vuoksi, jolloin vastausmääräksi tuli 89 vastausta. Otos on kuitenkin sen verran kattava, että sen pohjalta voidaan tehdä jokseenkin yleistäviä johtopäätöksiä määrällisessä tutkimuksessa. Kyselytutkimus toteutettiin E-lomake-ohjelmalla ja siihen vastaaminen tapahtui maaliskuussa 2013.
Tämän tutkimuksen perusteella Laurea-ammattikorkeakoulun tunnettuuden ja maineen nykytila on melko hyvä. Vertailtaessa muihin pääkaupunkiseudun vetovoimaisiin ammattikorkeakouluihin on Laurea-ammattikorkeakoulu tämän tutkimuksen perusteella kilpailukykyinen ja haluttu opiskelupaikka. Kun vertailtiin ammattikoululaisten ja lukiolaisten vastauksia, kävi ilmi, että Laurea on jonkin verran halutumpi opiskelupaikka ammattikoululaisten kuin lukiolaisten keskuudessa. Kouluun haettaessa tärkeitä tekijöitä olivat vastaajien mielestä etenkin työelämään valmistavuus, mielenkiintoinen koulutusohjelma, hyvä opiskeluilmapiiri ja koulun sijainti. Vastaajat pitivät myös Laurea-ammattikorkeakoulua pääosin tunnettuna, hyvämaineisena ja sijainniltaan houkuttelevana. Useimmiten tieto Laureasta oli saavuttanut vastaajat oman lukion tai ammattikoulun kautta. Muita kanavia, joiden kautta Laureasta oli useimmiten kuultu, olivat Internet, sosiaalinen media, lehtimainonta ja kaverit.
Tutkimuksen teoriaosuudessa syvennyttiin maineeseen ja muihin asiayhteyteen liittyviin käsitteisiin kuten brändiin, imagoon, identiteettiin ja mielikuviin. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös Laurean mainetta ja käytännön markkinointitoimenpiteitä. Tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Sähköinen kyselylomake lähetettiin Laurean markkinoinnin kautta ammattikoulujen ja lukioiden opinto-ohjaajille. Kysely lähetettiin pääkaupunkiseudun toisen asteen oppilaitoksiin, joiden kanssa Laurea-ammattikorkeakoulu oli tehnyt yhteistyötä aikaisemmin. Tietoa siitä, kuinka monelle koululle kysely lähti ja paljonko niissä oli oppilaita, ei ollut mahdollista saada ja tästä syystä tarkkaa vastausprosenttia ei pystytty laskemaan. Kyselyyn vastasi kuitenkin yhteensä 91 opiskelijaa. Vastauksista kaksi jouduttiin hylkäämään puutteellisten tietojen vuoksi, jolloin vastausmääräksi tuli 89 vastausta. Otos on kuitenkin sen verran kattava, että sen pohjalta voidaan tehdä jokseenkin yleistäviä johtopäätöksiä määrällisessä tutkimuksessa. Kyselytutkimus toteutettiin E-lomake-ohjelmalla ja siihen vastaaminen tapahtui maaliskuussa 2013.
Tämän tutkimuksen perusteella Laurea-ammattikorkeakoulun tunnettuuden ja maineen nykytila on melko hyvä. Vertailtaessa muihin pääkaupunkiseudun vetovoimaisiin ammattikorkeakouluihin on Laurea-ammattikorkeakoulu tämän tutkimuksen perusteella kilpailukykyinen ja haluttu opiskelupaikka. Kun vertailtiin ammattikoululaisten ja lukiolaisten vastauksia, kävi ilmi, että Laurea on jonkin verran halutumpi opiskelupaikka ammattikoululaisten kuin lukiolaisten keskuudessa. Kouluun haettaessa tärkeitä tekijöitä olivat vastaajien mielestä etenkin työelämään valmistavuus, mielenkiintoinen koulutusohjelma, hyvä opiskeluilmapiiri ja koulun sijainti. Vastaajat pitivät myös Laurea-ammattikorkeakoulua pääosin tunnettuna, hyvämaineisena ja sijainniltaan houkuttelevana. Useimmiten tieto Laureasta oli saavuttanut vastaajat oman lukion tai ammattikoulun kautta. Muita kanavia, joiden kautta Laureasta oli useimmiten kuultu, olivat Internet, sosiaalinen media, lehtimainonta ja kaverit.