Käytettävyystesti Netbaron Solutions Oy:lle
Räisänen, Kari-Tapio (2013)
Räisänen, Kari-Tapio
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107650
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä käytettävyystesti kolmelle Netbaron Solutions Oy:n NetBaron® -sovellusperheen sovellukselle. Netbaron Solutions Oy tarjoaa pilvipalveluina erilaisia liiketoiminnan harjoittamisessa käytettäviä sovelluksia, joilla voidaan hoitaa esimerkiksi palkanlaskentaa. Koska sovellukset tarjotaan pilvipalveluina, ne eivät vaadi asennusta käyttäjän koneelle. Yritys halusi testata sovellustensa käytettävyyttä, joten he ottivat yhteyttä kouluun. Koulusta opettaja otti tämän jälkeen yhteyttä opiskelijoihin, ja näin syntyi opinnäytetyöni aihe.
Tämän opinnäytetyön teoriaosa keskittyy käytettävyyteen ja sen testaamiseen: Miksi käytettävyystestausta teh-dään, miten käytetttävyyttä voidaan testata ja mitä ovat testauksen hyvät ja huonot puolet. Työn käytännön osuuteen tarvitsin testiryhmän sovellusten testaamiseen. Testiryhmän koko oli viisi henkilöä, ja heidät koottiin Kajaanin ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoista. Testaajilla tuli olla perustietämys myynti- ja ostoreskontrista sekä palkanlaskennasta, ja tietenkin tulisi hallita tietokoneen peruskäyttö. Testaajat tekivät yrityksen luomat testitehtävät, jonka jälkeen opinnäytetyön tekijä haatatteli testaajia ennakkoon mietittyjen kysymysten avulla. Testin aikana suoritettiin myös silmänliiketestaus, jolla voidaan saada lisää syvyyttä käytettävyystestiin. Silmänliikkeitä seuraamalla saadaan tietoa siitä, että mihin asioihin sovelluksissa käyttäjien katseet keskittyvät.
Tehdystä käytettävyystestistä selvisi, että Netbaron Solutions Oy:n sovellukset ovat käytettävyydeltään melko hyvällä tasolla. Testi kuitenkin toi esiin muutamia asioita, joista yrityksen tulisi miettiä voidaanko nämä asiat tehdä jollain toisella tai paremmalla tavalla, jotta käytettävyys parantuisi entisestään. Testi sujui ilman ongelmia, ja yritys sai paljon hyödyllistä tietoa sovellustensa käytettävyydestä, jonka avulla he voivat kehittää tuotteitaan entistä paremmiksi.
Tämän opinnäytetyön teoriaosa keskittyy käytettävyyteen ja sen testaamiseen: Miksi käytettävyystestausta teh-dään, miten käytetttävyyttä voidaan testata ja mitä ovat testauksen hyvät ja huonot puolet. Työn käytännön osuuteen tarvitsin testiryhmän sovellusten testaamiseen. Testiryhmän koko oli viisi henkilöä, ja heidät koottiin Kajaanin ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoista. Testaajilla tuli olla perustietämys myynti- ja ostoreskontrista sekä palkanlaskennasta, ja tietenkin tulisi hallita tietokoneen peruskäyttö. Testaajat tekivät yrityksen luomat testitehtävät, jonka jälkeen opinnäytetyön tekijä haatatteli testaajia ennakkoon mietittyjen kysymysten avulla. Testin aikana suoritettiin myös silmänliiketestaus, jolla voidaan saada lisää syvyyttä käytettävyystestiin. Silmänliikkeitä seuraamalla saadaan tietoa siitä, että mihin asioihin sovelluksissa käyttäjien katseet keskittyvät.
Tehdystä käytettävyystestistä selvisi, että Netbaron Solutions Oy:n sovellukset ovat käytettävyydeltään melko hyvällä tasolla. Testi kuitenkin toi esiin muutamia asioita, joista yrityksen tulisi miettiä voidaanko nämä asiat tehdä jollain toisella tai paremmalla tavalla, jotta käytettävyys parantuisi entisestään. Testi sujui ilman ongelmia, ja yritys sai paljon hyödyllistä tietoa sovellustensa käytettävyydestä, jonka avulla he voivat kehittää tuotteitaan entistä paremmiksi.