Raitiovaunun korien pintakäsittely : Transtech Oy
Savilampi, Jukka (2013)
Savilampi, Jukka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305137968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305137968
Tiivistelmä
Kehittämistehtävänä on tutkia raitiovaunun korirakenteelle suojausjärjestelmä, joka antaa sille elinkaaren mittaisen korroosiosuojauksen. Tuotteen suojausjärjestelmää tutkitaan korroosion näkökulmasta, jolloin sitä voidaan lähestyä pintakäsittelyyn liittyvien asioiden kautta, kuten maalaus korroosionestomenetelmänä. Yrityksessä on käytössä kaksi märkämaalauslinjaa, joissa on myös suihkupuhdistusasemat. Tämän työn tavoitteena on selvittää, mikä on paras korroosiosuojaus Transtech Oy valmistamalle raitiovaunun korirakenteelle. Korirakenteet valmistetaan yrityksen Otanmäen tehtaalla. Tuotantolinjoilla pintakäsittelyt toteutetaan märkämaalauksina, joten tämä rajaa erilaisten pinnoitemenetelmien käyttämisen tuotteen valmistuksessa. Korroosiosuojaukseen liittyvää tutkimustyötä tehdään laboratorio- ja kenttäkokeina. Tätä kautta haetaan optimaalista vaihtoehtoa tuotemaalaukseen.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä aineistoja tarkastellaan kokonaisuutena. Laadullinen analyysi koostuu yleensä kahdesta eri vaiheesta: aineiston tarkastelusta teoreettismetodologisesta näkökulmasta ja tulosten tulkinnasta. Työn tavoitteena on tutkia erilaisia vaihtoehtoja raitiovaunun korin pintakäsittelyprosessia. Tutkimuksessa otetaan huomioon, mistä korroosio johtuu ja minkälaisia korroosio- muotoja, teräksestä valmistettuun koriin voi kohdistua.
Maalausjärjestelmälle tehdään laboratoriokokeita, joista ilmenee, miten korroosiosuojaus toimii teräksen suojauksessa. Testaukset tehdään Teknos Oy:n ja Ashland Inc. -yhtiön laboratorioissa. Molemmilla yrityksillä on runsaasti kokemusta ja asiantuntijuutta tutkimus- ja tuotekehitystyöstä, korroosion vaurioitumismekanismeista, suojausmenetelmistä sekä materiaalien käyttäytymisestä erilaisissa teräsrakenteissa.
Tutkimuksen tuloksista tulisi varmistua paras korroosionsuojausmenetelmä, joka on tämän hetkisillä tiedoilla, menetelmillä ja materiaaleilla mahdollista toteuttaa Transtech Oy:n tuotantotiloissa siten, että se täyttää tuotteelle asetetun ruostumattomuustakuun. Työn tarpeellisuus on tullut esille raitiovaunun tilauskaupan varmistuessa.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä aineistoja tarkastellaan kokonaisuutena. Laadullinen analyysi koostuu yleensä kahdesta eri vaiheesta: aineiston tarkastelusta teoreettismetodologisesta näkökulmasta ja tulosten tulkinnasta. Työn tavoitteena on tutkia erilaisia vaihtoehtoja raitiovaunun korin pintakäsittelyprosessia. Tutkimuksessa otetaan huomioon, mistä korroosio johtuu ja minkälaisia korroosio- muotoja, teräksestä valmistettuun koriin voi kohdistua.
Maalausjärjestelmälle tehdään laboratoriokokeita, joista ilmenee, miten korroosiosuojaus toimii teräksen suojauksessa. Testaukset tehdään Teknos Oy:n ja Ashland Inc. -yhtiön laboratorioissa. Molemmilla yrityksillä on runsaasti kokemusta ja asiantuntijuutta tutkimus- ja tuotekehitystyöstä, korroosion vaurioitumismekanismeista, suojausmenetelmistä sekä materiaalien käyttäytymisestä erilaisissa teräsrakenteissa.
Tutkimuksen tuloksista tulisi varmistua paras korroosionsuojausmenetelmä, joka on tämän hetkisillä tiedoilla, menetelmillä ja materiaaleilla mahdollista toteuttaa Transtech Oy:n tuotantotiloissa siten, että se täyttää tuotteelle asetetun ruostumattomuustakuun. Työn tarpeellisuus on tullut esille raitiovaunun tilauskaupan varmistuessa.