Tuotelanseerauksen onnistuminen myyntipisteessä
Lamberg, Erik (2013)
Lamberg, Erik
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219984
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön aiheena oli selvittää lanseerauksen onnistumista myyntipisteessä. Tutkimus toteutettiin Lumene Oy:n kanssa joka on suomalainen ihonhoito- ja värikosmetiikkatuotteita valmistava yritys, joka kehittää, valmistaa, myy ja markkinoi tuotteitaan. Tutkimuksen kohteina toimi kaksi päivittäistavaraketjun myyntipistettä, ja siellä haastatellut osastovastaavat sekä tuotteiden esillelaittajat. Lanseeraukset ovat suurimpia toimenpiteitä mitä yritys suorittaa vuositasolla useita ja siksi lanseerauksen onnistumista päätettiin tutkia ja mahdollisesti saada uusia ajatuksia miten yhteistä toimintaa kaupan ja yrityksen välillä voitaisiin parantaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui lanseeraukseen olennaisesti liittyvästä kirjallisuudesta, jossa eniten selvitettiin sitä mitä vaaditaan onnistuneeseen lanseeraukseen. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ensin yrityksen hankintaprosessia joka on oleellisessa osassa kun uutuustuotteita halutaan myydä kaupalle ja jotta lanseerauksesta saadaan halutun näköinen, jonka jälkeen siirrytään itse lanseerauksen onnistumiseen ja mitä vaaditaan, että lanseerauksesta saadaan yrityksen tavoitteiden mukainen. Tämän jälkeen esitellään Lumenen lanseerausprosessi, jossa nousee esille myös mittareita joilla seurataan onko lanseeraus toteutunut tavoitteiden mukaisesti.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja ja nämä haastattelut toteutettiin kolmelle osastovastaavalle, jotka ovat kaupan omaa henkilökuntaa, sekä Lumenen kahdelle esillelaittajalle, jotka toimivat samoissa pisteissä osastovastaavien kanssa. Teemahaastatteluilla pyrittiin samaan informaatiota, jotka tukisi Lumenen omia toimintoja, ja jonka avulla lanseerauksia voitaisiin kehittää.
Teoreettisen viitekehyksen ja teemahaastattelujen avulla saatiin kattavaa informaatiota siitä, miten Lumene suoriutui lanseerauksessaan ja miten sitä voitaisiin parantaa. Muutamia uusia ideoita syntyi tuotoksena joita Lumene voi ottaa käyttöönsä tai joiden avulla voidaan tutkia aihetta lisää. Tuleviin lanseerauksiin on tuotava uusia elementtejä esille ja näitä ideoita pystytään mahdollisesti hyödyntämään niissä. Lanseerausta tulisi ajatella aina uutena oppimisprosessina jota pyritään parantamaan jatkuvasti.
Tuloksena syntyi kehittämisideoita myymälämateriaalinen uusimisesta ja tuotetietouden parantamisesta tuotevihkojen avulla, jotka suunnattaisiin myymälähenkilökunnalle. Uudet myymälämateriaalit toisivat lisänäkyvyyttä Lumenelle myymäläympäristössä ja tuotekoulutusvihkot toimisivat myymälähenkilökunnan apuna.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui lanseeraukseen olennaisesti liittyvästä kirjallisuudesta, jossa eniten selvitettiin sitä mitä vaaditaan onnistuneeseen lanseeraukseen. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ensin yrityksen hankintaprosessia joka on oleellisessa osassa kun uutuustuotteita halutaan myydä kaupalle ja jotta lanseerauksesta saadaan halutun näköinen, jonka jälkeen siirrytään itse lanseerauksen onnistumiseen ja mitä vaaditaan, että lanseerauksesta saadaan yrityksen tavoitteiden mukainen. Tämän jälkeen esitellään Lumenen lanseerausprosessi, jossa nousee esille myös mittareita joilla seurataan onko lanseeraus toteutunut tavoitteiden mukaisesti.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja ja nämä haastattelut toteutettiin kolmelle osastovastaavalle, jotka ovat kaupan omaa henkilökuntaa, sekä Lumenen kahdelle esillelaittajalle, jotka toimivat samoissa pisteissä osastovastaavien kanssa. Teemahaastatteluilla pyrittiin samaan informaatiota, jotka tukisi Lumenen omia toimintoja, ja jonka avulla lanseerauksia voitaisiin kehittää.
Teoreettisen viitekehyksen ja teemahaastattelujen avulla saatiin kattavaa informaatiota siitä, miten Lumene suoriutui lanseerauksessaan ja miten sitä voitaisiin parantaa. Muutamia uusia ideoita syntyi tuotoksena joita Lumene voi ottaa käyttöönsä tai joiden avulla voidaan tutkia aihetta lisää. Tuleviin lanseerauksiin on tuotava uusia elementtejä esille ja näitä ideoita pystytään mahdollisesti hyödyntämään niissä. Lanseerausta tulisi ajatella aina uutena oppimisprosessina jota pyritään parantamaan jatkuvasti.
Tuloksena syntyi kehittämisideoita myymälämateriaalinen uusimisesta ja tuotetietouden parantamisesta tuotevihkojen avulla, jotka suunnattaisiin myymälähenkilökunnalle. Uudet myymälämateriaalit toisivat lisänäkyvyyttä Lumenelle myymäläympäristössä ja tuotekoulutusvihkot toimisivat myymälähenkilökunnan apuna.