Pizza-online-palvelun kehittäminen ravintoloiden näkökulmasta
Stenmark, Lasse (2013)
Stenmark, Lasse
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210122
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia toimeksiantaja SLM Finland Oy:lle kehitysehdotuksia yrityksen Pizza-online-palvelusta asiakkaan eli Pizza-onlinen sopimusravintoloiden näkökulmasta. Kehitysehdotukset perustuvat neljän sopimusravintolan ravintolapäällikön haastatteluun Pizza-online-palvelusta. Tavoitteena on laadittujen kehitysehdotusten avulla edistää palvelun toimivuutta.
Opinnäytetyön toimeksiantaja SLM Finland Oy on ohjelmointialan yritys, joka on perustettu vuonna 2005. Yritys ylläpitää Pizza-online-palvelua, joka on useiden ravintoloiden käyttämä ruoan online-tilausjärjestelmä. Yrityksen Toni Toijanaho sekä Henrik Bamford omistivat palvelun vuoden 2012 kesään saakka, jolloin saksalainen Delivery Hero osti palvelun. Keravalla toimiva SLM Finland Oy on kuitenkin edelleen palvelun ylläpitäjä. Yrityksen liikevaihdon kasvu on ollut räjähdysmäinen, sillä vuoden 2008 liikevaihto oli 614 000 euroa ja vuoden 2012 liikevaihto oli 11 miljoonaa euroa.
SLM Finland Oy:n tarkemman esittelyn jälkeen on vuorossa online-tilausjärjestelmän avaaminen sekä järjestelmän palvelulupaukset, tilausprosessit sekä markkinointi. Tarkastelussa ovat myös aiemmat Pizza-onlinesta tehdyt tutkimukset ja lyhyt analyysi näistä. Työn teoriaosuus koostuu palvelun kehittämisestä, jossa tarkastelussa on tuotekehitys, palvelun laadun kehittäminen sekä asiakastyytyväisyyden parantaminen.
Menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, joka sisältää 10 kysymystä Pizza-onlineen liittyen. Haastatteluista saatu aineisto purettiin nauhurilta Word-tiedostoon tekstiksi ja analysoitiin ravintolakohtaisesti. Haastattelutulosten perusteella laadittiin kehitysehdotukset toimeksiantajalle.
Haastatteluista saadut tulokset olivat kaikki hyödyllisiä ja ravintoloittain erilaisia. Hieman ongelmia tuottivat haastateltujen kielitaito, sillä kaikki haastateltavat olivat kotoisin Suomen ulkopuolelta. Tuloksista oli kuitenkin mahdollista laatia käyttökelpoisia kehitysehdotuksia toimeksiantajalle.
Vaikka SLM Finland Oy:n kehittämä Pizza-online-palvelu on yksi lähiaikojen menestyksekkäimmistä tarinoista ravintolabisneksessä, palvelussa on kehittämisen varaa. Kehitettävää löytyy sekä palvelun toimivuuden että palvelun tarjoaman rahallisen vastineen suhteen. Aika näyttää, johtavatko työn aikana laaditut kehitysehdotukset muutoksiin palvelussa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja SLM Finland Oy on ohjelmointialan yritys, joka on perustettu vuonna 2005. Yritys ylläpitää Pizza-online-palvelua, joka on useiden ravintoloiden käyttämä ruoan online-tilausjärjestelmä. Yrityksen Toni Toijanaho sekä Henrik Bamford omistivat palvelun vuoden 2012 kesään saakka, jolloin saksalainen Delivery Hero osti palvelun. Keravalla toimiva SLM Finland Oy on kuitenkin edelleen palvelun ylläpitäjä. Yrityksen liikevaihdon kasvu on ollut räjähdysmäinen, sillä vuoden 2008 liikevaihto oli 614 000 euroa ja vuoden 2012 liikevaihto oli 11 miljoonaa euroa.
SLM Finland Oy:n tarkemman esittelyn jälkeen on vuorossa online-tilausjärjestelmän avaaminen sekä järjestelmän palvelulupaukset, tilausprosessit sekä markkinointi. Tarkastelussa ovat myös aiemmat Pizza-onlinesta tehdyt tutkimukset ja lyhyt analyysi näistä. Työn teoriaosuus koostuu palvelun kehittämisestä, jossa tarkastelussa on tuotekehitys, palvelun laadun kehittäminen sekä asiakastyytyväisyyden parantaminen.
Menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, joka sisältää 10 kysymystä Pizza-onlineen liittyen. Haastatteluista saatu aineisto purettiin nauhurilta Word-tiedostoon tekstiksi ja analysoitiin ravintolakohtaisesti. Haastattelutulosten perusteella laadittiin kehitysehdotukset toimeksiantajalle.
Haastatteluista saadut tulokset olivat kaikki hyödyllisiä ja ravintoloittain erilaisia. Hieman ongelmia tuottivat haastateltujen kielitaito, sillä kaikki haastateltavat olivat kotoisin Suomen ulkopuolelta. Tuloksista oli kuitenkin mahdollista laatia käyttökelpoisia kehitysehdotuksia toimeksiantajalle.
Vaikka SLM Finland Oy:n kehittämä Pizza-online-palvelu on yksi lähiaikojen menestyksekkäimmistä tarinoista ravintolabisneksessä, palvelussa on kehittämisen varaa. Kehitettävää löytyy sekä palvelun toimivuuden että palvelun tarjoaman rahallisen vastineen suhteen. Aika näyttää, johtavatko työn aikana laaditut kehitysehdotukset muutoksiin palvelussa.