Köyhyys lapsen kokemana
Jaakkola, Leena (2013)
Jaakkola, Leena
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610835
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteyön tarkoituksena oli tutkia, miten lapsi kokee perheen köyhyyden. Tutkimuksen tavoitteena oli saada esille lasten ääni ja lasten ainutkertaiset kokemukset. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Lapsilisä-projektin kanssa. Lapsilisä-projekti toimii pääkaupunkiseudulla pienituloisten yksinhuoltajaperheiden tukena.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea lasta. Opinnäyteyön lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen. Siinä pyrittiin tulkitsemaan ja ymmärtämään lasten kokemuksille antamia merkityksiä.
Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Aineistosta nousi esille 7 teema-aluetta: köyhyyden määrittely, kokemukset köyhyydestä, köyhyyden vaikutukset, positiiviset kokemukset ja selviytymiskeinot sekä toimenpiteet köyhyyden vähentämiseksi. Aineistossa kerättiin myös tarinoita köyhyyden kokemuksista.
Aineistosta kävi ilmi, että köyhyyden kokemuksella on ollut merkitystä lasten elä-mään. Köyhyys on lasten elämässä vaikuttanut muun muassa vapaa-ajan toimintaan. Lapsilla ei ollut yhtä paljon rahaa käytettävissä kuin kaverilla. Tämän takia he eivät aina päässeet esimerkiksi elokuviin kavereiden kanssa. Vaatteiden hankinta nousi myös tärkeään rooliin, uusia vaatteita ei voinut ostaa yhtä usein kuin ikätoverit. Köyhyys on opettanut lapsille jakamisen taitoa ja erilaisuuden hyväksymistä. Lapset ovat jonkin verran käyttäneet säästämistä selviytymiskeinona.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea lasta. Opinnäyteyön lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen. Siinä pyrittiin tulkitsemaan ja ymmärtämään lasten kokemuksille antamia merkityksiä.
Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Aineistosta nousi esille 7 teema-aluetta: köyhyyden määrittely, kokemukset köyhyydestä, köyhyyden vaikutukset, positiiviset kokemukset ja selviytymiskeinot sekä toimenpiteet köyhyyden vähentämiseksi. Aineistossa kerättiin myös tarinoita köyhyyden kokemuksista.
Aineistosta kävi ilmi, että köyhyyden kokemuksella on ollut merkitystä lasten elä-mään. Köyhyys on lasten elämässä vaikuttanut muun muassa vapaa-ajan toimintaan. Lapsilla ei ollut yhtä paljon rahaa käytettävissä kuin kaverilla. Tämän takia he eivät aina päässeet esimerkiksi elokuviin kavereiden kanssa. Vaatteiden hankinta nousi myös tärkeään rooliin, uusia vaatteita ei voinut ostaa yhtä usein kuin ikätoverit. Köyhyys on opettanut lapsille jakamisen taitoa ja erilaisuuden hyväksymistä. Lapset ovat jonkin verran käyttäneet säästämistä selviytymiskeinona.