Tampereen alueen UFF-myymälöiden markkinoinnin kehittäminen
Mäkeläinen, Elina (2013)
Mäkeläinen, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052510746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052510746
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli löytää hyväntekeväisyysyhdistys UFF:lle uusia markkinointi-ideoita. UFF:n toiminta perustuu vaatekierrätyksestä saatuihin tuloihin, jotka ohjataan kehitysapu-na Afrikkaan ja Intiaan. Tutkimukselle koettiin olevan tarvetta, koska markkinoinnin tulisi kehittyä koko ajan ja yhdistyksen tulisi pysyä ajan tasalla kilpailijoiden tekemisistä, jotta se voisi olla oman alansa johtava toimija. Tutkimuksen teoreettiseksi viitekehykseksi valittiin markkinoinnin kilpailukeinot ja vaatekierrätys.
Työn tutkimuskysymykseksi muodostui ”Miten Tampereen alueen UFF-myymälöiden markkinointia voitaisiin kehittää?”. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena havainnoimalla vastaavia toimijoita kuin UFF Tampereella. Näitä toimijoita ovat Fida International, Suomen Punainen Risti ja Pelastusarmeija. Havainnoinnin apuna käytettiin havainnointilomaketta. Työssä keskityttiin havainnoimaan edellä mainittujen toimijoiden asiakaspalvelua ja myyntityötä, palveluympäristöä, tuotetta, hintaa, saatavuutta, mainontaa ja kanta-asiakkuuksia. Tulosten perusteella muodostettiin UFF:lle kehitysehdotuksia.
Tutkimustuloksista selvisi, että Fida on panostanut erityisesti palveluympäristön miellyttävyyteen ja toimivuuteen. Lisäksi järjestö on muihin vertailukohteisiin nähden hyvin paljon edellä mainonnassa ja erilaisten mainosmedioiden hyödyntämisessä. Suomen Punaisen Ristin Kontti-tavaratalon merkittäviä etuja ovat sen liiketilan suuri koko ja hintojen alhaisuus sekä onnistuneet yhteistyöt eri oppilaitosten kanssa. Pelastusarmeijan vahvuuksiksi voidaan taas lukea ystävällinen ja välitön asiakaspalvelu sekä myymälöiden toimivat sijainnit.
Tutkimustulosten perusteella huomattiin, että UFF:llä löytyisi parannettavaa jonkin verran myymäläympäristön viihtyvyydestä ja ulkoasusta sekä mainonnan kapea-alaisuudesta. Tutkimustulosten perusteella ehdotetaankin, että UFF panostaisi myymäläympäristön sisustukseen ja ottaisi käyttöön Internetin tarjoamia mainonnan kanavia, kuten erilaisia blogeja ja Facebookin. Lisäksi suositellaan uusien myymälöiden avaamista ja opiskelijoiden hyödyntämistä toiminnassa.
Työn tutkimuskysymykseksi muodostui ”Miten Tampereen alueen UFF-myymälöiden markkinointia voitaisiin kehittää?”. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena havainnoimalla vastaavia toimijoita kuin UFF Tampereella. Näitä toimijoita ovat Fida International, Suomen Punainen Risti ja Pelastusarmeija. Havainnoinnin apuna käytettiin havainnointilomaketta. Työssä keskityttiin havainnoimaan edellä mainittujen toimijoiden asiakaspalvelua ja myyntityötä, palveluympäristöä, tuotetta, hintaa, saatavuutta, mainontaa ja kanta-asiakkuuksia. Tulosten perusteella muodostettiin UFF:lle kehitysehdotuksia.
Tutkimustuloksista selvisi, että Fida on panostanut erityisesti palveluympäristön miellyttävyyteen ja toimivuuteen. Lisäksi järjestö on muihin vertailukohteisiin nähden hyvin paljon edellä mainonnassa ja erilaisten mainosmedioiden hyödyntämisessä. Suomen Punaisen Ristin Kontti-tavaratalon merkittäviä etuja ovat sen liiketilan suuri koko ja hintojen alhaisuus sekä onnistuneet yhteistyöt eri oppilaitosten kanssa. Pelastusarmeijan vahvuuksiksi voidaan taas lukea ystävällinen ja välitön asiakaspalvelu sekä myymälöiden toimivat sijainnit.
Tutkimustulosten perusteella huomattiin, että UFF:llä löytyisi parannettavaa jonkin verran myymäläympäristön viihtyvyydestä ja ulkoasusta sekä mainonnan kapea-alaisuudesta. Tutkimustulosten perusteella ehdotetaankin, että UFF panostaisi myymäläympäristön sisustukseen ja ottaisi käyttöön Internetin tarjoamia mainonnan kanavia, kuten erilaisia blogeja ja Facebookin. Lisäksi suositellaan uusien myymälöiden avaamista ja opiskelijoiden hyödyntämistä toiminnassa.