Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Johdon tehokkuusindeksin nousu

Kari, Tuija (2013)

Avaa tiedosto
Johdon tehokkuusindeksin nousu_Kari Tuija.pdf (610.4Kt)
Lataukset: 


Kari, Tuija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410636
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tekijöitä, joilla johdon tehokkuusindeksi saatiin nousemaan 60 %:sta 78 %:iin eli 18 prosenttiyksikköä vuodessa Yritys X:ssä. Johdon tehok-kuusindeksi muodostuu henkilöstökyselyn vastauksista, joihin henkilö on vastannut joko ”samaa mieltä” tai ”vahvasti samaa mieltä”. Yritys määrittelee, että aihealueet, joiden vastausten ”samaa mieltä” indeksi on vähintään 70 %, on hyvällä tasolla. Tämä taso tulisi säilyttää tai sitä tulisi parantaa. Jos indeksi on alle 50 %, kysymyksessä on osa-alue, joka vaatii kiireellisiä toimenpiteitä. Yrityksessä toteutetaan maailmanlaajuinen henkilöstötutkimus joka toinen vuosi ja niiden välissä seurantatutkimus, joka keskittyy muutamaan osa-alueeseen. Opinnäytetyö pohjautuu seurantatutkimuksesta saatuihin tuloksiin.

Opinnäytetyö on rajattu käsittelemään johdon tehokkuusindeksiä. Kyseinen indeksi muodostuu neljästä kysymyksestä, joiden aihealueet ovat esimies roolimallina, esimiehen alaiseltaan pyytämä palaute sekä esimies-alaisviestintä. Jokaisen kysymyksen indeksi nousi reilusti verrattuna vuoden 2011 henkilöstötutkimukseen.

Vuoden 2011 henkilöstötutkimuksessa neutraalien (ei samaa eikä eri mieltä) vastausten osuus oli suuri, jopa 42 %. Ennen vuoden 2012 seurantatutkimusta yritys kävi kysymykset läpi henkilöstön kanssa ja keskusteli niistä, jotta henkilöstöllä olisi yhtenäinen käsitys siitä, mitä tutkimuksella mitataan. Samalla kerrottiin neutraalin vastausvaihtoehdon vaikutuksesta – neutraalien vastausten perusteella yrityksen johto ei voi tietää, onko kyseessä asia, jonka suhteen tulisi ryhtyä toimenpiteisiin. Seurantatutkimuksessa neutraalien vastausten määrä laski ollen korkeimmillaan 9 %.

Kvalitatiivisessa haastattelututkimuksessa haastateltavilta kysyttiin tekijöitä, jotka ovat heidän mielestään vaikuttaneet selkeästi parantuneisiin tutkimustuloksiin. Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että edistymistä on tapahtunut johdon tehokkuusindeksin jokaisella kysymysalueella mutta vastausteknistä muutosta pidettiin silti voimakkaammin tuloksiin vaikuttaneena tekijänä kuin esimiesten konkreettisia toimia. Vastausteknisellä muutoksella tarkoitetaan tässä sitä, että on pyritty välttämään neutraalia vastausvaihtoehtoa.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yrityksen tulee viestiä entistä aktiivisemmin henkilöstötutkimuksen perusteella tehdyistä toimenpiteistä sekä huolehtia siitä, että toimenpidesuunnitelmat viedään loppuun saakka ja että niistä viestitään aktiivisesti. Sitoutuneiden ja motivoituneiden esimiesten avulla johdon tehokkuusindeksi saadaan nousemaan ja sitä kautta vaikutetaan myönteisesti henkilöstön työtyytyväisyyteen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste