Selvästi hyvä päivä : Päihdeinterventiopäivä Viinijärven koulun 7.-luokkalaisille
Petäjä, Ulla-Kaarina; Pennanen, Marjo (2013)
Petäjä, Ulla-Kaarina
Pennanen, Marjo
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410672
Tiivistelmä
Päihteiden käyttö on lisääntynyt nuorten keskuudessa. Joka kymmenes juo itsensä humalaan vähintään viikoittain. Alkoholia ja pillereitä yhdessä käyttävien osuus on lisääntynyt niin tyttöjen kuin poikienkin keskuudessa. Kannabiksen elinaikainen käyttö sekä käyttö viimeisten 12 kuukauden aikana ovat lisääntyneet. (Raitasalo, Huhtanen & Ahlström 2012, 73–74.)
Nuorten päihteiden käytön aloittamiseen vaikuttavat pääasiassa kokeilunhalu ja toveripiiri. Perinnöllisten tekijöiden on ajateltu vaikuttavan lähinnä päihteiden käytön jatkumiseen ja riippuvuuden kehittymiseen. (Aira, Kannas, Kokko & Villberg 2010, 31.) Nuori voi omaksua terveyttä edistävän normin muiden nuorten päihdeasenteiden kautta. Nuoret kokevat painetta päihteiden käytön kokeiluun. Paineen vastustusta voidaan harjoitella erilaisin roolipelein ja saavuttaa roolin mukainen käyttäytymismalli. Nuorten terveyden edistämisessä pyritään huomioimaan yhä enemmän psyykkisiä ja sosiaalisia tekijöitä. (Aaltonen, Ojanen, Vihunen & Vilén 2007, 236–238.)
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa nuorille tietoa päihteistä. Opinnäytetyön tehtävänä oli päihdeinterventio, ja toteutusmuodoksi valitsimme toimintapäivän. Toimintapäivän rata koostui neljästä eri tehtävästä, joista kolme oli ryhmissä kierrettäviä rastitehtäviä. Neljännen tehtävän nuoret loivat itse, käyttäen hyväksi rastitehtävien tuotoksia. Palautetta pyysimme lomakkeiden avulla ja suurin osa saamastamme palautteesta oli positiivista. Nuoret myös kommentoivat palautelomakkeelle hyötyneensä toimintapäivästä. Toimintapäivän idea oli toimiva ja mieluinen niin oppilaiden kuin toimeksiantajankin mielestä.
Toiminnan jatkuvuus ja kertaus onnistuu materiaalin ja toimintapäivän konseptin avulla. Erilaisia mahdollisuuksia antaa myös toiminnan mallin muuttaminen.
Nuorten päihteiden käytön aloittamiseen vaikuttavat pääasiassa kokeilunhalu ja toveripiiri. Perinnöllisten tekijöiden on ajateltu vaikuttavan lähinnä päihteiden käytön jatkumiseen ja riippuvuuden kehittymiseen. (Aira, Kannas, Kokko & Villberg 2010, 31.) Nuori voi omaksua terveyttä edistävän normin muiden nuorten päihdeasenteiden kautta. Nuoret kokevat painetta päihteiden käytön kokeiluun. Paineen vastustusta voidaan harjoitella erilaisin roolipelein ja saavuttaa roolin mukainen käyttäytymismalli. Nuorten terveyden edistämisessä pyritään huomioimaan yhä enemmän psyykkisiä ja sosiaalisia tekijöitä. (Aaltonen, Ojanen, Vihunen & Vilén 2007, 236–238.)
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa nuorille tietoa päihteistä. Opinnäytetyön tehtävänä oli päihdeinterventio, ja toteutusmuodoksi valitsimme toimintapäivän. Toimintapäivän rata koostui neljästä eri tehtävästä, joista kolme oli ryhmissä kierrettäviä rastitehtäviä. Neljännen tehtävän nuoret loivat itse, käyttäen hyväksi rastitehtävien tuotoksia. Palautetta pyysimme lomakkeiden avulla ja suurin osa saamastamme palautteesta oli positiivista. Nuoret myös kommentoivat palautelomakkeelle hyötyneensä toimintapäivästä. Toimintapäivän idea oli toimiva ja mieluinen niin oppilaiden kuin toimeksiantajankin mielestä.
Toiminnan jatkuvuus ja kertaus onnistuu materiaalin ja toimintapäivän konseptin avulla. Erilaisia mahdollisuuksia antaa myös toiminnan mallin muuttaminen.