Sako- ja umpikaivolietteiden nykytilanteen ja ongelmien kartoitus : Case: Jätelautakunta Kolmenkierto
Roponen, Merja (2013)
Roponen, Merja
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052510745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052510745
Tiivistelmä
Vastuu sako- ja umpikaivolietteiden jätehuollon järjestämisestä siirtyi uudistuneen jätelain myötä kunnille. Tämä tarkoittaa sitä, että kuntien on huolehdittava lietteiden tyhjennyksistä ja käsittelystä. Lain uudistus toimi opinnäytetyön lähtökohtana. Jätelain lisäksi työssä käydään läpi myös muuta jätevesijärjestelmiin liittyvää lainsäädäntöä. Lisäksi esitellään yleisimpiä lietteenkäsittelymenetelmiä.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli jätelautakunta Kolmenkierto. Työn tarkoituksena oli tehdä Kolmenkierron toiminta-alueen sako- ja umpikaivolietteiden nykytilakartoitus sekä selvittää kuljetusyrittäjiä. Saatuja tietoja käytetään jätelautakunnan omiin taustatietona jätelautakunnan omiin tarkoituksiin.
Selvitys tehtiin kyselylomakkeen avulla. Kysely lähetettiin Kolmenkierron toiminta-alueen 12 kuntaan ja se osoitettiin ympäristöviranomaisille ja vesilaitoksille. Saaduista vastauksista koostettiin Excel-taulukko.
Vastauksista voidaan päätellä, että tiedon laatu ja määrä vaihtelevat kunnittain. Monessa kunnassa ei ollut omaa kirjanpitoa lainkaan, vaan tieto saadaan tarvittaessa vesilaitoksilta. Näitä tietoja on pyydetty vain yksittäistapauksissa.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli jätelautakunta Kolmenkierto. Työn tarkoituksena oli tehdä Kolmenkierron toiminta-alueen sako- ja umpikaivolietteiden nykytilakartoitus sekä selvittää kuljetusyrittäjiä. Saatuja tietoja käytetään jätelautakunnan omiin taustatietona jätelautakunnan omiin tarkoituksiin.
Selvitys tehtiin kyselylomakkeen avulla. Kysely lähetettiin Kolmenkierron toiminta-alueen 12 kuntaan ja se osoitettiin ympäristöviranomaisille ja vesilaitoksille. Saaduista vastauksista koostettiin Excel-taulukko.
Vastauksista voidaan päätellä, että tiedon laatu ja määrä vaihtelevat kunnittain. Monessa kunnassa ei ollut omaa kirjanpitoa lainkaan, vaan tieto saadaan tarvittaessa vesilaitoksilta. Näitä tietoja on pyydetty vain yksittäistapauksissa.