Suomalais-venäläinen projekti ammatillisen erityiskoulutuksen edistäjänä Venäjällä
Rakova, Elena (2009)
Rakova, Elena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912117688
Tiivistelmä
Käsillä olevat tutkielman kohteena on suomalais-venäläinen projekti Experimental model of vocational training and social adaptation for young people with severe developmental disorders in Moscow and its dissemination in Russian Federation. Tämä projekti on toteutettu suomalaisen Keskuspuiston ammattiopiston sekä venäläisten Kuntouttavan pedagogiikan keskuksen ja Teknologisen opiston no 21 yhteistyönä maaliskuusta 2007- maaliskuuhun 2009 EU:n komission rahoituksen turvin. Projektissa on hyödynnetty suomalaista lainsäädäntöä sekä Keskuspuiston ammattiopistossa kehitettyjä opetussuunnitelmia, arvioinnin malleja sekä opetuksen- ja ohjauksen menetelmiä ja tekniikoita.
Tällä tutkielmalla on tarkoitus tuoda esille esimerkki onnistuneesta suomalais-venäläisestä projektista, jolla oli huomattava vaikutus erityistä tukea tarvitsevien nuorten elämään. Tästä tiedosta voi olla käytännön apua kehitettäessä tutkielmassa mainittujen tahojen yhteistyötä. Tarkoituksena on myös jakaa hyväksi koettuja menetelmiä ja työtapoja kaikille suomalais-venäläisestä yhteistyöstä kiinnostuneille.
Tutkielmassa etsittiin vastauksia seuraavaan tutkimusongelmaan: Miltä osin on pystytty edistämään vammaisten ammatillista koulutusta ko. suomalais-venäläisessä projektissa.
Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostui vammaisuuden, vaikean kehitysvammaisuuden ja autismin määritelmistä. Tutkittavaa aihetta lähestyttiin vammaisten ammatilliseen koulutukseen kohdistuvan oikeuden kannalta, joka on julistettu YK:n vammaisten oikeuksia koskevassa yleissopimuksessa. Tutkielmassa on kuvattu ammatillisen erityisopetuksen tilannetta Suomessa ja Venäjällä. Tutkielman menetelmäksi on valittu laadullinen toimintatutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty osallistavan havainnoinnin, puolistrukturoidun haastattelun ja avoimen kyselylomakkeen avulla. Tutkielman kohderyhmään on pyydetty projektiin osallistuneita suomalaisia ja venäläisiä asiantuntijoita.
Tutkielman tulokset osoittavat, että vaikeimmin vammaisten erityisryhmiä voidaan Venäjällä tietyin ehdoin integroida tavallisiin ammattiopistoihin. Projektissa on saavutettu merkittäviä tuloksia vammaisten inhimillisten voimavarojen ja itsearvostuksen kehittämisessä, yhdenvertaisen mahdollisuuden turvaamisessa ammatilliseen koulutukseen sekä esteettömyyden ja saavutettavuuden edistämisessä ammatillisessa koulutuksessa.
Vaikeasti vammaisten ammatillinen koulutus ottaa Venäjällä ensimmäisiä askeleitaan. Sen kehittämisen arvokkaana lähtökohtana pidetään Venäjällä suomalaisten kokemusta vaikeasti vammaisten oppilaiden työllistämisestä ja asumisvalmennuksesta. Venäläiset kollegamme ovat myös kiinnostuneita suomalaisesta kokemuksesta kehitysvammahuollon- ja erityisopetuksen henkilökunnan koulutuksen osalta.
Tällä tutkielmalla on tarkoitus tuoda esille esimerkki onnistuneesta suomalais-venäläisestä projektista, jolla oli huomattava vaikutus erityistä tukea tarvitsevien nuorten elämään. Tästä tiedosta voi olla käytännön apua kehitettäessä tutkielmassa mainittujen tahojen yhteistyötä. Tarkoituksena on myös jakaa hyväksi koettuja menetelmiä ja työtapoja kaikille suomalais-venäläisestä yhteistyöstä kiinnostuneille.
Tutkielmassa etsittiin vastauksia seuraavaan tutkimusongelmaan: Miltä osin on pystytty edistämään vammaisten ammatillista koulutusta ko. suomalais-venäläisessä projektissa.
Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostui vammaisuuden, vaikean kehitysvammaisuuden ja autismin määritelmistä. Tutkittavaa aihetta lähestyttiin vammaisten ammatilliseen koulutukseen kohdistuvan oikeuden kannalta, joka on julistettu YK:n vammaisten oikeuksia koskevassa yleissopimuksessa. Tutkielmassa on kuvattu ammatillisen erityisopetuksen tilannetta Suomessa ja Venäjällä. Tutkielman menetelmäksi on valittu laadullinen toimintatutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty osallistavan havainnoinnin, puolistrukturoidun haastattelun ja avoimen kyselylomakkeen avulla. Tutkielman kohderyhmään on pyydetty projektiin osallistuneita suomalaisia ja venäläisiä asiantuntijoita.
Tutkielman tulokset osoittavat, että vaikeimmin vammaisten erityisryhmiä voidaan Venäjällä tietyin ehdoin integroida tavallisiin ammattiopistoihin. Projektissa on saavutettu merkittäviä tuloksia vammaisten inhimillisten voimavarojen ja itsearvostuksen kehittämisessä, yhdenvertaisen mahdollisuuden turvaamisessa ammatilliseen koulutukseen sekä esteettömyyden ja saavutettavuuden edistämisessä ammatillisessa koulutuksessa.
Vaikeasti vammaisten ammatillinen koulutus ottaa Venäjällä ensimmäisiä askeleitaan. Sen kehittämisen arvokkaana lähtökohtana pidetään Venäjällä suomalaisten kokemusta vaikeasti vammaisten oppilaiden työllistämisestä ja asumisvalmennuksesta. Venäläiset kollegamme ovat myös kiinnostuneita suomalaisesta kokemuksesta kehitysvammahuollon- ja erityisopetuksen henkilökunnan koulutuksen osalta.