Lasten itsetunnon tukeminen teatteri-ilmaisun avulla
Hernejärvi, Tiia; Purho, Sanna (2009)
Hernejärvi, Tiia
Purho, Sanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912137765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912137765
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin tarkoituksena kehittää pohja teatterikerholle, joka keskittyy lasten itsetunnon tukemiseen. Kohderyhmänä on 3 - 4-luokkalaiset. Työ käsittelee itsetuntoa, teatteri-ilmaisua sekä niiden yhteyttä. Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka toiminnallinen osuus oli teatterikerho maalis - toukokuussa 2009. Kerho järjestettiin kaksi kertaa viikossa lukuun ottamatta kirkollisia juhlapyhiä. Työn tilaajana toimi Kuusankosken seurakunta.
Menetelminä työn toiminnallisessa osuudessa käytettiin erilaisia harjoituksia, jotka tukivat itsetuntoa, sekä teatteri-ilmaisullisia harjoituksia. Teatterikerholla oli positiivinen vaikutus lasten itsetuntoon sekä havaintojen että kerholaisille suoritetun kyselyn mukaan. Kuusankosken seurakunta on halukas jatkamaan kerhoa luodun pohjan mukaan.
Kokonaisuudessaan työ koostuu toiminnallisesta osuudesta sekä teoriaosuudesta. Teoriaosuudessa esitellään työhön liittyvät käsitteet sekä esitellään työn tavoitteet ja tulokset. Teoriaosuuteen sisältyy prosessikuvaus toiminnallisesta osuudesta.
Menetelminä työn toiminnallisessa osuudessa käytettiin erilaisia harjoituksia, jotka tukivat itsetuntoa, sekä teatteri-ilmaisullisia harjoituksia. Teatterikerholla oli positiivinen vaikutus lasten itsetuntoon sekä havaintojen että kerholaisille suoritetun kyselyn mukaan. Kuusankosken seurakunta on halukas jatkamaan kerhoa luodun pohjan mukaan.
Kokonaisuudessaan työ koostuu toiminnallisesta osuudesta sekä teoriaosuudesta. Teoriaosuudessa esitellään työhön liittyvät käsitteet sekä esitellään työn tavoitteet ja tulokset. Teoriaosuuteen sisältyy prosessikuvaus toiminnallisesta osuudesta.