Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakastyytyväisyyden tutkiminen kävijäkyselyllä : Case: Summer Up & Myötätuulirock festivaalit

Berghäll, Piia; Joutsimies, Saara (2013)

 
Avaa tiedosto
berghall_joutsimies.pdf (1.471Mt)
Lataukset: 


Berghäll, Piia
Joutsimies, Saara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911495
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kävijätutkimuskyselyiden tekeminen musiikkifestivaaleilla. Tarkoituksena on selvittää kävijöiden tyytyväisyyttä festivaaleihin nykyisellään. Opinnäytetyön tavoitteena on koota aineiston pohjalta kehitysehdotuksia avuksi seuraavia vuosia varten.

Kohteena on Lahdessa sijaitseva urbaanin musiikin festivaali Summer Up sekä Vantaan Hakunilassa sijaitseva raskaan rockin festivaali Myötätuulirock. Kävijätutkimuskyselyt ovat osa Laurean markkinointikiertuetta kesällä 2012. Työn toimeksiantaja on Tikkurilan Laurean markkinointipäällikkö Sanni Peltonen, joka on sopinut festivaalijärjestäjien kanssa kävijätutkimuskyselyn tekemisestä.

Teoreettinen viitekehys rakentuu asiakaspalvelun, festivaalien, tapahtuman järjestämisen ja markkinoinnin ympärille. Teoriaosiossa käydään läpi myös oikeaoppisen kyselylomakkeen tekemistä. Festivaaleilla käytetyt kyselylomakkeet eivät kuitenkaan ole täysin teorian mukaisia, sillä järjestäjillä oli toisinaan vahvoja mielipiteitä siitä, kuinka he haluavat mitäkin asiaa kysyä.

Kyselyn toteutti Laurean markkinointitiimi kiertelemällä festivaalialueilla. Kyselylomakkeen suunnittelussa käytettiin apuna customer journeyn eli palvelupolun tapaa jäsentää asiakkaan prosessia. Aineistoa koottiin ja analysoitiin persoonien avulla, sillä se oli tehokas ja yksinkertainen tapa koota ja esittää laaja määrä samankaltaisia vastauksia.

Hypoteesina oli, että molemmat festivaalit sujuisivat ilman mitään suuria ongelmia. Myötätuulirockin kohdalla se ei toteutunut. Heikon ennakkolipunmyynnin takia jouduttiin perumaan useamman tunnetun artistin esiintyminen. Tämä vaikutti heikentävästi kävijöiden mielipiteisiin festivaalista. Molempien festivaalien kävijät olivat pääosin sellaisia kuin oli odotettu; Summer Upin kävijöistä noin 60 prosenttia oli 15-18-vuotiaita lahtelaisia tai pääkaupunkiseutulaisia ja Myötätuulirockin kävijöistä hieman yli puolet oli 18 - 30-vuotiaita pääkaupunkiseutulaisia. Lisäksi vastaukset olivat odotetun mukaisesti positiivisia.

Suurimpia ongelmakohtia ja samalla kehityskohteita oli Summer Upin kohdalla WC-tilojen siisteys, talkootyön mainostuksen lisääminen, ruokatarjonnan laajentaminen sekä paikalle pääsyn helpottaminen. Myötätuulirockin kehityskohteita oli niin ikään huomion kiinnittäminen talkootyön mainostukseen, ruokatarjonnan parantaminen sekä paikalle pääsyn helpottaminen. Lisäksi Myötätuulirock voisi lisätä opasteiden määrää festivaalialueen ulkopuolella sekä mainostaa tapahtumaa laajemmin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste