FIILARI -PELI 5 -VUOTIAAN SOSIAALISEN KEHITYKSEN TUKENA
Laine, Sanna (2013)
Laine, Sanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911689
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tutkitaan millaisia sosiaalisia taitoja varhais-kasvatuksessa voitaisiin tukea, jotta voitaisiin tukea leikki-ikäisen lapsen sosiaalista kehitystä lautapelin avulla. Työn tavoitteena on tuottaa lautapeli ja raportoida siitä. Opinnäytetyön tilaaja on Tenava-Tonttilan päiväkoti Lahdessa.
Opinnäytetyössä käsitellään lapsen sosiaalista kehitystä teoriassa, jossa syvennytään yksittäisiin taitoihin, joita voitaisiin lautapelillä tukea. Teorian pohjalta luotiin FIILARI -niminen peli, jota pelattiin Tenava-Tonttilan päiväkodissa, Lahdessa tammikuussa 2013.
Pelikertojen pohjalta arvioitiin pelin onnistumista ja sitä, kuinka hyvin peli tukee sosi-aalisia taitoja. Lautapelit tukevat sosiaalisuutta jo itsessään ja FIILARI onnistui pelinä lisäämään tunteiden käsittelyä, keskustelua tunteista sekä tunteiden tunnistamista. Lautapelin edut ja haitat sosiaalisten taitojen kehittymisessä nostettiin lopuksi myös esiin
Opinnäytetyössä käsitellään lapsen sosiaalista kehitystä teoriassa, jossa syvennytään yksittäisiin taitoihin, joita voitaisiin lautapelillä tukea. Teorian pohjalta luotiin FIILARI -niminen peli, jota pelattiin Tenava-Tonttilan päiväkodissa, Lahdessa tammikuussa 2013.
Pelikertojen pohjalta arvioitiin pelin onnistumista ja sitä, kuinka hyvin peli tukee sosi-aalisia taitoja. Lautapelit tukevat sosiaalisuutta jo itsessään ja FIILARI onnistui pelinä lisäämään tunteiden käsittelyä, keskustelua tunteista sekä tunteiden tunnistamista. Lautapelin edut ja haitat sosiaalisten taitojen kehittymisessä nostettiin lopuksi myös esiin