ALLE KOULUIKÄISEN LAPSEN SUURITARPEISEN (HIGH-NEED) TEMPERAMENTIN TUNNISTAMINEN JA VANHEMPIEN KOKEMUKSIA HEIDÄN LASTENNEUVOLOIDEN TERVEYDENHOITAJILTA SAAMASTAAN TUESTA
Lukkarinen, Anna (2013)
Lukkarinen, Anna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911720
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Hoitotyö
LUKKARINEN, ANNA Alle kouluikäisen lapsen suuritarpeisen (high-need) temperamentin tunnistaminen ja vanhempien kokemuksia heidän lastenneuvoloiden terveydenhoitajilta saamastaan tuesta
Opinnäytetyö 70 sivua + 1 liitesivu
Työn ohjaaja THM Anna-Kaarina Anttolainen
Toimeksiantaja Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
Toukokuu 2013
Avainsanat temperamentti, lapset, vauvat, leikki-ikäiset,
esikouluikäiset, neuvolat, terveydenhoitajat
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa temperamentiltaan suuritarpeisen alle kouluikäisen lapsen ominaisuuksia sekä sitä, mistä tällaisen temperamentin voi tunnistaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös vanhempien kokemuksia siitä, millaista tukea he ovat saaneet suuritarpeisten alle kouluikäisten lastensa kanssa lastenneuvoloiden terveydenhoitajilta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaista tukea vanhemmat toivoisivat neuvolan antavan silloin, kun perheessä on temperamentiltaan suuritarpeinen lapsi. Tarkoituksena oli myös tuoda suuritarpeisuus–termiä yleiseen tietouteen.
Tutkimus on tyypiltään laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kysely toteutettiin alle kouluikäisten suuritarpeisten lasten vanhemmille Internetissä vertaistukisähköpostituslistan kautta. Vastauksia vanhemmilta saatiin seitsemän kappaletta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönerittelyn menetelmällä.
Tutkimustulosten mukaan suuritarpeinen temperamentti koostui monesta eri piirteestä, joita olivat muun muassa yleinen herkkyys ja intensiivinen ilmaisutapa. Vanhemmat olivat saaneet neuvolasta tukea joko osittain, täysin, tai ei ollenkaan. Vanhemmat ehdottivat, että terveydenhoitaja tukisi suuritarpeisen lapsen vanhempia muun muassa kuuntelemalla avoimesti sekä antamalla konkreettista apua mahdollisesti haastavassa arkielämässä.
Tutkimustulosten perusteella voitiin päätellä, että suuritarpeisen temperamentin tunnistaminen edellyttää terveydenhoitajilta asiantuntemusta sekä erityistä herkkyyttä
kuunnella vanhempia. Suuritarpeisen lapsen vanhempien tukemisessa olisi tärkeää ymmärtää lapsen temperamenttia sekä osata auttaa perhettä luottamaan omiin kykyihinsä. Työtä voidaan käyttää koulutusmateriaalina terveydenhoitajien
koulutuksessa.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Hoitotyö
LUKKARINEN, ANNA Alle kouluikäisen lapsen suuritarpeisen (high-need) temperamentin tunnistaminen ja vanhempien kokemuksia heidän lastenneuvoloiden terveydenhoitajilta saamastaan tuesta
Opinnäytetyö 70 sivua + 1 liitesivu
Työn ohjaaja THM Anna-Kaarina Anttolainen
Toimeksiantaja Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
Toukokuu 2013
Avainsanat temperamentti, lapset, vauvat, leikki-ikäiset,
esikouluikäiset, neuvolat, terveydenhoitajat
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa temperamentiltaan suuritarpeisen alle kouluikäisen lapsen ominaisuuksia sekä sitä, mistä tällaisen temperamentin voi tunnistaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös vanhempien kokemuksia siitä, millaista tukea he ovat saaneet suuritarpeisten alle kouluikäisten lastensa kanssa lastenneuvoloiden terveydenhoitajilta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaista tukea vanhemmat toivoisivat neuvolan antavan silloin, kun perheessä on temperamentiltaan suuritarpeinen lapsi. Tarkoituksena oli myös tuoda suuritarpeisuus–termiä yleiseen tietouteen.
Tutkimus on tyypiltään laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kysely toteutettiin alle kouluikäisten suuritarpeisten lasten vanhemmille Internetissä vertaistukisähköpostituslistan kautta. Vastauksia vanhemmilta saatiin seitsemän kappaletta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönerittelyn menetelmällä.
Tutkimustulosten mukaan suuritarpeinen temperamentti koostui monesta eri piirteestä, joita olivat muun muassa yleinen herkkyys ja intensiivinen ilmaisutapa. Vanhemmat olivat saaneet neuvolasta tukea joko osittain, täysin, tai ei ollenkaan. Vanhemmat ehdottivat, että terveydenhoitaja tukisi suuritarpeisen lapsen vanhempia muun muassa kuuntelemalla avoimesti sekä antamalla konkreettista apua mahdollisesti haastavassa arkielämässä.
Tutkimustulosten perusteella voitiin päätellä, että suuritarpeisen temperamentin tunnistaminen edellyttää terveydenhoitajilta asiantuntemusta sekä erityistä herkkyyttä
kuunnella vanhempia. Suuritarpeisen lapsen vanhempien tukemisessa olisi tärkeää ymmärtää lapsen temperamenttia sekä osata auttaa perhettä luottamaan omiin kykyihinsä. Työtä voidaan käyttää koulutusmateriaalina terveydenhoitajien
koulutuksessa.