Yrityksen verkkosivusto ja sisällönhalllinta - Case TMI Herkkukonditoria-Leipä
Grönroos, Patrik (2013)
Grönroos, Patrik
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052110009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052110009
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää verkkosivujärjestelmä yritykselle nimeltä TMI Herkkukonditoria-Leipä. Yritys halusi helposti päivitettävän ja toiminnallisesti nykypäivään sopivan internet-sivukokonaisuuden. Sivuston parempaa toimintaa varten luotiin sille räätälöity sisällönhallintajärjestelmä (eng. CMS, Content management system). Sisällönhallintajärjestelmällä tarkoitetaan internet-sivun teknistä puolta, jonka avulla ohjataan pääsivuston toimintaa. Teknisen puolen lisäksi oli tärkeää saada sivuston ulkoasusta houkutteleva käyttäen yrityksen omia tuotteita ulkoasun osana. Päätarkoitus opinnäytetyössä oli selvittää, kuinka rakennetaan oikeaoppinen sivukokonaisuus alusta alkaen itse käyttämättä valmiita verkosta löytyviä tuotteita.
Tavoitteena oli rakentaa tarkkaan valittujen ohjelmistokehityksen työkalujen avulla sivusto, jota voidaan helposti päivittää tarvittaessa. Valitut lähteet auttoivat saamaan syvemmän ymmärryksen valituista työkaluista sekä niiden käytön eduista. Näin ollen saavutettiin tietämys siitä, kuinka luodaan toimiva kokonaisuus kotikoneille ja mobiililaitteille.
Opinnäytetyön tekemisessä on auttanut tekijän aikaisempi työskentely yrityksessä. Yrityksen alkuperäinen sivusto ei tukenut mobiililaitteita ilman erillistä päivitystä. Lisäksi sivustolta puuttui päivitysmahdollisuus. Yrityksen asettama tavoite opinnäytetyölle oli sivuston parempi ulkoasu ja käytettävyys.
Sisällönhallintajärjestelmän toiminnassa haluttiin keskittyä käytön kannalta oleellisiin toimintoihin. Ominaisuuksissa päädyttiin tiedotusten ja erillisaukioloaikojen lisäämiseen, poistoon ja muokkaukseen. Sivurakenne jaettiin kahteen eri alustaan. Sisällönhallintajärjestelmän toiminta jaettiin omaksi osa-alueeksi, josta tuettiin julkisen internet-sivuston toimintaa. Lisäksi otettiin huomioon mahdolliset uhkat verkkosivuston ja sisällönhallintajärjestelmän tietoturvaratkaisuissa.
Kohdeyrityksellä on tavoitteena helpottaa toimintaansa lisäämällä enemmän tietotekniikkaan perustuvia ratkaisuja heidän jokapäiväiseen toimintaansa. Kohdeyritys oli työn loppuvaiheessa tyytyväinen luotuihin ratkaisuihin ja uskoo, että heidän asiakkaansa hyötyvät uuden sivuston ominaisuuksista. Lisäksi uusien sivujen avulla yritys sai entistä paremman markkinointikanavan sekä heidän tarvitseman tuen nykypäivän verkkosivustojen ylläpitotarpeisiin
Tavoitteena oli rakentaa tarkkaan valittujen ohjelmistokehityksen työkalujen avulla sivusto, jota voidaan helposti päivittää tarvittaessa. Valitut lähteet auttoivat saamaan syvemmän ymmärryksen valituista työkaluista sekä niiden käytön eduista. Näin ollen saavutettiin tietämys siitä, kuinka luodaan toimiva kokonaisuus kotikoneille ja mobiililaitteille.
Opinnäytetyön tekemisessä on auttanut tekijän aikaisempi työskentely yrityksessä. Yrityksen alkuperäinen sivusto ei tukenut mobiililaitteita ilman erillistä päivitystä. Lisäksi sivustolta puuttui päivitysmahdollisuus. Yrityksen asettama tavoite opinnäytetyölle oli sivuston parempi ulkoasu ja käytettävyys.
Sisällönhallintajärjestelmän toiminnassa haluttiin keskittyä käytön kannalta oleellisiin toimintoihin. Ominaisuuksissa päädyttiin tiedotusten ja erillisaukioloaikojen lisäämiseen, poistoon ja muokkaukseen. Sivurakenne jaettiin kahteen eri alustaan. Sisällönhallintajärjestelmän toiminta jaettiin omaksi osa-alueeksi, josta tuettiin julkisen internet-sivuston toimintaa. Lisäksi otettiin huomioon mahdolliset uhkat verkkosivuston ja sisällönhallintajärjestelmän tietoturvaratkaisuissa.
Kohdeyrityksellä on tavoitteena helpottaa toimintaansa lisäämällä enemmän tietotekniikkaan perustuvia ratkaisuja heidän jokapäiväiseen toimintaansa. Kohdeyritys oli työn loppuvaiheessa tyytyväinen luotuihin ratkaisuihin ja uskoo, että heidän asiakkaansa hyötyvät uuden sivuston ominaisuuksista. Lisäksi uusien sivujen avulla yritys sai entistä paremman markkinointikanavan sekä heidän tarvitseman tuen nykypäivän verkkosivustojen ylläpitotarpeisiin