OPPIJAN YKSILÖLLISYYDEN HUOMIOINTI SOITONOPETUKSESSA
Pohjankoski, Ville (2013)
Pohjankoski, Ville
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011929
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, millaisia keinoja musiikinopettajilla tai opettajiksi valmistuvilla on oppilaiden yksilöllisyyden ja siihen liittyvien ominaisuuksien tukemiseksi soittotunnilla. Huomioitaessa oppilaiden yksilölliset ominaisuudet, voidaan oppimistuloksia parantaa. Työn alkupuolen teoreettinen osa käsittelee soitonopetuksen luonnetta yleisesti ja muun muassa oppimissuuntauksia.
Tutkimusosiossa haastateltiin suullisesti kuutta musiikinopettajaa tai opettajaksi valmis- tuvaa opiskelijaa, joilla oli kokemusta soitonopetuksesta. Tutkimuskysymyksiä oli kolme. Haastattelut tallennettiin, saadut vastaukset litterointiin tekstiksi ja koostettiin siten, että tuloksista voitiin tehdä yhteenveto.
Tuloksista selvisi, että jokainen haastateltu pyrki kunnioittamaan ja huomioimaan oppilaita yksilöllisesti. Tämä tapahtuu muun muassa huomioimalla oppilaan taitotaso ja mielenkiinnon kohteet soittoläksyjä valittaessa. Keskeisiä asioida ovat myös luonteva vuorovaikutus oppilaan ja opettajan välillä, kunnioitus, tukeminen ja motivointi.
Tutkimusosiossa haastateltiin suullisesti kuutta musiikinopettajaa tai opettajaksi valmis- tuvaa opiskelijaa, joilla oli kokemusta soitonopetuksesta. Tutkimuskysymyksiä oli kolme. Haastattelut tallennettiin, saadut vastaukset litterointiin tekstiksi ja koostettiin siten, että tuloksista voitiin tehdä yhteenveto.
Tuloksista selvisi, että jokainen haastateltu pyrki kunnioittamaan ja huomioimaan oppilaita yksilöllisesti. Tämä tapahtuu muun muassa huomioimalla oppilaan taitotaso ja mielenkiinnon kohteet soittoläksyjä valittaessa. Keskeisiä asioida ovat myös luonteva vuorovaikutus oppilaan ja opettajan välillä, kunnioitus, tukeminen ja motivointi.