Tonttimarkkinointi-internetsivujen hakukonelöydettävyys : The Search Engine Visibility of Real Estate Sales-internetpages
Immonen, Riikka (2013)
Immonen, Riikka
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112114
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yrityksen tonttimarkkinointisivuston hakukonelöydettävyyttä, sillä yritys oli uudistamassa internetsivujaan ja haluttiin vertailla näkyvyyttä ennen ja jälkeen uudistuksen. Tutkimuksessa selvitettiin kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheet, internetmarkkinoinnin perusteet, mitä hyötyjä ja haittoja hakukonemarkkinointiin liittyy, miten hakusanamainonta eroaa hakukoneoptimoinnista sekä kuinka yritys voi hyötyä hakukoneoptimoinnista.
Tutkimus suoritettiin maaliskuussa 2012 ennen ja jälkeen yrityksen internetsivujen uudistamisen. Seurantatutkimus suoritettiin maaliskuussa 2013 noin vuosi uudistamisen jälkeen. Tutkimuksessa laskettiin 21 hakusanan ja 19 hakusanaparin luonnollisia hakutuloksia ja vertailtiin niitä kahden suurimman kilpailijan hakutuloksiin. Hakutulokset laskettiin 30 ensimmäisen hakusanan joukosta. Aineisto kasattiin excel-taulukkolaskentaohjelmaan, jossa se myös analysoitiin.
Yrityksen hakukonetulokset eivät laskeneet merkittävästi uudistuksen yhteydessä ja vuoden päästä tulokset olivat vähintään samalla tasolla kuin aikaisemmin. Koska sivustoa uudistettaessa otettiin huomioon hakukoneoptimoinnin vaatimukset, onnistuttiin pitämään hakutulokset ensimmäisten joukossa. On tärkeää, että yritys lisää tunnettavuuttaan muualla, sillä parhaimpia tuloksia saatiin hakemalla yrityksen nimellä ja hakusanalla. Internet-sivuilla on ylläpidettävä asiapitoista sisältöä, jota on päivitettävä. Huomiota on kiinnitettävä otsikoiden muotoiluun, linkityksiin ja siihen, että maksettu mainonta tukee hakukoneoptimoinnin tuloksia ja antaa ilmaista näkyvyyttä vertaistukiverkoissa.
Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, joten seurantatutkimuksia voidaan tehdä tarpeen mukaan ja eri kilpailijoiden kesken tai maantieteellisesti pienemmillä alueilla. Tulevaisuudessa myös blogin pitäminen tai sosiaaliseen mediaan liittyminen voivat parantaa hakukonelöydettävyyttä ja auttaa tunnettavuuden parantamisessa.
Tutkimus suoritettiin maaliskuussa 2012 ennen ja jälkeen yrityksen internetsivujen uudistamisen. Seurantatutkimus suoritettiin maaliskuussa 2013 noin vuosi uudistamisen jälkeen. Tutkimuksessa laskettiin 21 hakusanan ja 19 hakusanaparin luonnollisia hakutuloksia ja vertailtiin niitä kahden suurimman kilpailijan hakutuloksiin. Hakutulokset laskettiin 30 ensimmäisen hakusanan joukosta. Aineisto kasattiin excel-taulukkolaskentaohjelmaan, jossa se myös analysoitiin.
Yrityksen hakukonetulokset eivät laskeneet merkittävästi uudistuksen yhteydessä ja vuoden päästä tulokset olivat vähintään samalla tasolla kuin aikaisemmin. Koska sivustoa uudistettaessa otettiin huomioon hakukoneoptimoinnin vaatimukset, onnistuttiin pitämään hakutulokset ensimmäisten joukossa. On tärkeää, että yritys lisää tunnettavuuttaan muualla, sillä parhaimpia tuloksia saatiin hakemalla yrityksen nimellä ja hakusanalla. Internet-sivuilla on ylläpidettävä asiapitoista sisältöä, jota on päivitettävä. Huomiota on kiinnitettävä otsikoiden muotoiluun, linkityksiin ja siihen, että maksettu mainonta tukee hakukoneoptimoinnin tuloksia ja antaa ilmaista näkyvyyttä vertaistukiverkoissa.
Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, joten seurantatutkimuksia voidaan tehdä tarpeen mukaan ja eri kilpailijoiden kesken tai maantieteellisesti pienemmillä alueilla. Tulevaisuudessa myös blogin pitäminen tai sosiaaliseen mediaan liittyminen voivat parantaa hakukonelöydettävyyttä ja auttaa tunnettavuuden parantamisessa.