Ääni-improvisaatio kansanlaulun opetuksessa
Tähtinen, Aini (2013)
Tähtinen, Aini
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112292
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, mitä ääni-improvisaatio on ja miksi ääni-improvisaatiota opetetaan osana kansanlaulua. Laadullinen tutkimus tehtiin haastattelututkimuksena ja sitä varten haastateltiin kymmenen kansanlaulun ammattilaista. Haastatteluaineiston pohjalta hahmoteltiin, mikä ääni-improvisaation alkuperä on, mitä sen ajatellaan olevan, millaisia kokemuksia siitä on ja miten sitä ohjataan. Keskeisimpänä tavoitteena oli etsiä haastatteluaineistosta perustelut ääni-improvisaation pedagogiselle käytölle, koska ääni-improvisaatiolla on merkittävä rooli kansanlaulun opetuksessa.
Ääni-improvisaatio on tullut suomalaiseen kansanlauluun Heikki Laitisen myötävaikutuksesta. Suurin osa kansanlaulun opettajista käsittää ääni-improvisaatioon sisältyvän ääntelyn, erilaiset tunteet, äänenvärit sekä vapaan että melodisemmankin lauluimprovisaation. Kokemukset ääni-improvisaation käytöstä opetuksessa ovat pedagogisesti erittäin antoisia. Ääni-improvisaatio kehittää monipuolisesti musiikillisia valmiuksia, kuten kuuntelemista, kommunikaatiota, harmonia- ja rytmitajua sekä ilmaisukykyä. Ääni-improvisaatio auttaa vapautumaan ja sen avulla voi kehittää ääntään, laajentaa äänialaa, parantaa artikulaatiota ja tuoda hengityksen luonnolliseksi. Se myös tuo oppilaalle rohkeutta, itsevarmuutta, vähentää esiintymisjännitystä ja on oivallinen työväline uuden luomiseen.
Ääni-improvisaatiolla näyttäisi olevan potentiaalia myös terapeuttiseen työskentelyyn ja tätä olisikin mielenkiintoista enemmän tutkia.
Ääni-improvisaatio on tullut suomalaiseen kansanlauluun Heikki Laitisen myötävaikutuksesta. Suurin osa kansanlaulun opettajista käsittää ääni-improvisaatioon sisältyvän ääntelyn, erilaiset tunteet, äänenvärit sekä vapaan että melodisemmankin lauluimprovisaation. Kokemukset ääni-improvisaation käytöstä opetuksessa ovat pedagogisesti erittäin antoisia. Ääni-improvisaatio kehittää monipuolisesti musiikillisia valmiuksia, kuten kuuntelemista, kommunikaatiota, harmonia- ja rytmitajua sekä ilmaisukykyä. Ääni-improvisaatio auttaa vapautumaan ja sen avulla voi kehittää ääntään, laajentaa äänialaa, parantaa artikulaatiota ja tuoda hengityksen luonnolliseksi. Se myös tuo oppilaalle rohkeutta, itsevarmuutta, vähentää esiintymisjännitystä ja on oivallinen työväline uuden luomiseen.
Ääni-improvisaatiolla näyttäisi olevan potentiaalia myös terapeuttiseen työskentelyyn ja tätä olisikin mielenkiintoista enemmän tutkia.