”Voidaanko tehdä sitä luovaa tanssia?” – Luovan tanssin mahdollisuudet päiväkodin keskeisenä menetelmänä
Uuttu, Sanni (2013)
Uuttu, Sanni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710926
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia luovan tanssin mahdollisuuksia päiväkodissa. Luovalla tanssilla tarkoitetaan liikkeellä kommunikointia ja tanssimista ilman sääntöjä oikeasta ja väärästä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, voisiko luova tanssi olla keskeinen menetelmä päiväkodissa ja mitä annettavaa luovalla tanssilla on lapselle. Lisäksi halusin tuoda päiväkodille uusia työkaluja ja selvittää, millaisia kokemuksia lapset saavat luovasta tanssista. Toiminnallinen opinnäyteyöni on osa Laurea-ammattikorkeakoulun Luotain-hanketta, jonka tarkoitus on edistää ihmisten hyvinvointia ja osallisuutta luovien toimintojen avulla.
Opinnäytetyöni koostui teoriapohjan kokoamisesta, sekä toiminnan suunnittelusta, toteuttamisesta, arvioinnista ja raportoinnista. Työni teoriaosuudessa perehdytään luovaan tanssiin, sen merkityksiin ja ohjaamiseen. Lisäksi työssä käsitellään luovan tanssin suhdetta varhaiskasvatukseen sekä esikouluikäisen lapsen kasvua ja kehitystä. Toiminnallinen osuus puolestaan toteutettiin Päiväkoti Satumaassa, joka on yksityinen, liikuntapainotteinen päiväkoti Järvenpäässä. Ohjasin luovaa tanssia kymmenen kertaa Satumaan esikouluryhmälle, jossa on yksitoista lasta. Jokaiselle ohjauskerralle oli omat teemat ja tavoitteet, ja tuokioita havainnoi itseni lisäksi ryhmän esiopettaja. Opinnäytetyöni tavoitteet pyrin saavuttamaan toimintaa ja lapsia havainnoimalla, esikouluryhmän opettajaa haastattelemalla, teoriaan tutustumalla, sekä lasten antaman palautteen avulla.
Työn tavoitteet täyttyivät hyvin. Teoriapohjan, haastattelun, toiminnasta nousseen palautteen sekä havainnoinnin perusteella luova tanssi voisi hyvin olla keskeinen menetelmä päiväkodissa. Luova tanssi tukee niin lapsen fyysistä, psyykkistä kuin sosiaalista kehitystä ja antaa lapselle muun muassa iloa ja onnistumisen kokemuksia sekä hyvinvointia ja elämyksiä. Kokemukset, joita lapset saivat luovasta tanssista, olivat moninaisia. Ohjausten aikana havaitsin erilaisia tunteita ilosta suruun, ja toiminta koettiin tärkeäksi ja sitä odotettiin innolla. Lapset myös kommentoivat luovaa tanssia useimmiten kivaksi ja hauskaksi toiminnaksi. Onnistuin lisäksi ohjausteni ja kirjallisten tuntisuunnitelmieni avulla tuomaan päiväkoti Satumaalle uusia työkaluja, joita he tulevat hyödyntämään tulevaisuudessa.
Opinnäytetyöni koostui teoriapohjan kokoamisesta, sekä toiminnan suunnittelusta, toteuttamisesta, arvioinnista ja raportoinnista. Työni teoriaosuudessa perehdytään luovaan tanssiin, sen merkityksiin ja ohjaamiseen. Lisäksi työssä käsitellään luovan tanssin suhdetta varhaiskasvatukseen sekä esikouluikäisen lapsen kasvua ja kehitystä. Toiminnallinen osuus puolestaan toteutettiin Päiväkoti Satumaassa, joka on yksityinen, liikuntapainotteinen päiväkoti Järvenpäässä. Ohjasin luovaa tanssia kymmenen kertaa Satumaan esikouluryhmälle, jossa on yksitoista lasta. Jokaiselle ohjauskerralle oli omat teemat ja tavoitteet, ja tuokioita havainnoi itseni lisäksi ryhmän esiopettaja. Opinnäytetyöni tavoitteet pyrin saavuttamaan toimintaa ja lapsia havainnoimalla, esikouluryhmän opettajaa haastattelemalla, teoriaan tutustumalla, sekä lasten antaman palautteen avulla.
Työn tavoitteet täyttyivät hyvin. Teoriapohjan, haastattelun, toiminnasta nousseen palautteen sekä havainnoinnin perusteella luova tanssi voisi hyvin olla keskeinen menetelmä päiväkodissa. Luova tanssi tukee niin lapsen fyysistä, psyykkistä kuin sosiaalista kehitystä ja antaa lapselle muun muassa iloa ja onnistumisen kokemuksia sekä hyvinvointia ja elämyksiä. Kokemukset, joita lapset saivat luovasta tanssista, olivat moninaisia. Ohjausten aikana havaitsin erilaisia tunteita ilosta suruun, ja toiminta koettiin tärkeäksi ja sitä odotettiin innolla. Lapset myös kommentoivat luovaa tanssia useimmiten kivaksi ja hauskaksi toiminnaksi. Onnistuin lisäksi ohjausteni ja kirjallisten tuntisuunnitelmieni avulla tuomaan päiväkoti Satumaalle uusia työkaluja, joita he tulevat hyödyntämään tulevaisuudessa.