E-marketing Analysis with Web-Page Focus. Case: Tour Organizer X
Högbacka, Anita (2013)
Högbacka, Anita
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811435
Tiivistelmä
Internet-sivuihin keskittynyt sähköisen markkinoinnin analyysi matkanjärjestäjälle.
Tämä opinnäytetyö arvioi toimeksiantajayrityksen sähköistä markkinointia keskittyen yrityk-sen internet-sivuihin. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli eräs matkanjärjestäjäalan yritys. Tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida internet-sivuja ja löytää parannusehdotuksia yritykselle. Teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin ja sähköisen markkinoinnin teorioita. Lisäksi esitellään tutkimuksessa käytettyjä kvalitatiivisia menetelmiä. Empiirisessä osuudessa markkinoinnin teorioita on sovellettu yrityksen sähköisen markkinoinnin arviointiin ja internet-sivut on arvioitu vertailuanalyysin ja ryhmähaastattelun keinoin.
Toimeksiantajayrityksen henkilökuntaa haastateltiin yrityksestä ja yrityksen sähköisestä markkinoinnista. Tutkimus suoritettiin tekemällä vertailuanalyysi muiden matkanjärjestäjien internet-sivuista ja vertaamalla niitä toimeksiantajan internet-sivuihin. Asiakasnäkökulman selvittämiseksi ryhmähaastatteluun rekrytoitiin ryhmä valmistuvia matkailun opiskelijoita. Yrityksen sähköistä markkinointia on myös analysoitu markkinointiteorioiden pohjalta. Näiden menetelmien käytön tarkoituksena oli löytää kehitysideoita ja esitellä yritykselle asiakasnäkökulma internet-sivuihin.
Vertailuanalyysi ja ryhmähaastattelu osoittivat alueita, joilla olisi tarvetta muutokselle tai kehitykselle internet-saatiin käytännöllisiä kehitysideoita toimeksiantajayritykselle, joista mainittakoon internet-sivujen ulkoasun parantamiseen ja rakenteen selkeyttämiseen liittyvät kehitysehdotukset. Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että internet-sivut vastaavat osittain kiitettävästi sivuilla. Tulokset osoittivat alueet, jotka saivat eniten positiivista palautetta tai eniten negatiivista palautetta. Sähköisen markkinoinnin analysointi markkinoinnin teorioiden pohjalta toi esiin kehitysideoita. Tutkimuksen tuloksena asiakkaiden vaatimuksiin, mutta yrityksen internet-sivut tarvitsevat vielä kehittämistä.
Tämä opinnäytetyö arvioi toimeksiantajayrityksen sähköistä markkinointia keskittyen yrityk-sen internet-sivuihin. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli eräs matkanjärjestäjäalan yritys. Tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida internet-sivuja ja löytää parannusehdotuksia yritykselle. Teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin ja sähköisen markkinoinnin teorioita. Lisäksi esitellään tutkimuksessa käytettyjä kvalitatiivisia menetelmiä. Empiirisessä osuudessa markkinoinnin teorioita on sovellettu yrityksen sähköisen markkinoinnin arviointiin ja internet-sivut on arvioitu vertailuanalyysin ja ryhmähaastattelun keinoin.
Toimeksiantajayrityksen henkilökuntaa haastateltiin yrityksestä ja yrityksen sähköisestä markkinoinnista. Tutkimus suoritettiin tekemällä vertailuanalyysi muiden matkanjärjestäjien internet-sivuista ja vertaamalla niitä toimeksiantajan internet-sivuihin. Asiakasnäkökulman selvittämiseksi ryhmähaastatteluun rekrytoitiin ryhmä valmistuvia matkailun opiskelijoita. Yrityksen sähköistä markkinointia on myös analysoitu markkinointiteorioiden pohjalta. Näiden menetelmien käytön tarkoituksena oli löytää kehitysideoita ja esitellä yritykselle asiakasnäkökulma internet-sivuihin.
Vertailuanalyysi ja ryhmähaastattelu osoittivat alueita, joilla olisi tarvetta muutokselle tai kehitykselle internet-saatiin käytännöllisiä kehitysideoita toimeksiantajayritykselle, joista mainittakoon internet-sivujen ulkoasun parantamiseen ja rakenteen selkeyttämiseen liittyvät kehitysehdotukset. Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että internet-sivut vastaavat osittain kiitettävästi sivuilla. Tulokset osoittivat alueet, jotka saivat eniten positiivista palautetta tai eniten negatiivista palautetta. Sähköisen markkinoinnin analysointi markkinoinnin teorioiden pohjalta toi esiin kehitysideoita. Tutkimuksen tuloksena asiakkaiden vaatimuksiin, mutta yrityksen internet-sivut tarvitsevat vielä kehittämistä.