Pienyrityksen haasteet markkinointiviestinnässä : case: Moremix (Noworries Oy)
Laakso, Mari (2009)
Laakso, Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912137769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912137769
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee markkinointiviestintää ja sen toteutusta pienyrityksessä. Tavoitteena on selvittää, mitä haasteita markkinointiviestinnässä kohdataan ja kuinka niihin on pystytty vastaamaan. Tutkimuksesta selviää myös, miten markkinointiviestintää on kehitetty yrityksessä.
Teoriaosuudessa tarkastellaan markkinointiviestintää käsitteenä sekä sen tavoitteita osana markkinointia. Tutkimuksessa käsitellään integroinnin tärkeyttä viestinnässä ja sen vaikutusta viestinnän tehokkuuteen. Tarkastelun kohteena on myös visuaalisuuden kiinteä suhde markkinointiviestintään. Eri markkinointiviestinnän muodot käydään myös läpi keskittyen niihin mainonnan, henkilökohtaisen myyntityön ja myynninedistämisen sekä tiedotus- ja suhdetoiminnan keinoihin, jotka ovat pienyrityksen näkökulmasta olennaisia.
Empiriaosuuden tutkimuksen kohteena on lahtelainen vaatealan pienyritys More-mix. Tutkimus on suoritettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Materiaali kerättiin omistajan haastattelun sekä markkinointiviestinnän materiaalien tarkastelun avulla. Tietoa kerättiin yrityksen markkinointiviestinnästä, sen kehityksestä sekä siinä kohdatuista ongelmatilanteista.
Tutkimuksen perusteella suurimmat haasteet yrityksessä ovat taloudelliset sekä ajalliset resurssit, jotka ovat hankaloittaneet yrityksen markkinointiviestintää. Tästä huolimatta Moremix on onnistunut luovasti hyödyntämään markkinointiviestintää toiminnassaan ja sen kehitys on jatkuvaa. Jatkossa yrityksen tulisi tutkia erityisesti verkkomainonnan ja sosiaalisen median käyttömahdollisuuksia sekä jatkaa markkinointiviestinnän integrointia, jotta se pystyisi myös tulevaisuudessa tarjoamaan asiakkailleen kiinnostavia ja inspiroivia näkökulmia muotiin virikkeellisessä ympäristössä.
Teoriaosuudessa tarkastellaan markkinointiviestintää käsitteenä sekä sen tavoitteita osana markkinointia. Tutkimuksessa käsitellään integroinnin tärkeyttä viestinnässä ja sen vaikutusta viestinnän tehokkuuteen. Tarkastelun kohteena on myös visuaalisuuden kiinteä suhde markkinointiviestintään. Eri markkinointiviestinnän muodot käydään myös läpi keskittyen niihin mainonnan, henkilökohtaisen myyntityön ja myynninedistämisen sekä tiedotus- ja suhdetoiminnan keinoihin, jotka ovat pienyrityksen näkökulmasta olennaisia.
Empiriaosuuden tutkimuksen kohteena on lahtelainen vaatealan pienyritys More-mix. Tutkimus on suoritettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Materiaali kerättiin omistajan haastattelun sekä markkinointiviestinnän materiaalien tarkastelun avulla. Tietoa kerättiin yrityksen markkinointiviestinnästä, sen kehityksestä sekä siinä kohdatuista ongelmatilanteista.
Tutkimuksen perusteella suurimmat haasteet yrityksessä ovat taloudelliset sekä ajalliset resurssit, jotka ovat hankaloittaneet yrityksen markkinointiviestintää. Tästä huolimatta Moremix on onnistunut luovasti hyödyntämään markkinointiviestintää toiminnassaan ja sen kehitys on jatkuvaa. Jatkossa yrityksen tulisi tutkia erityisesti verkkomainonnan ja sosiaalisen median käyttömahdollisuuksia sekä jatkaa markkinointiviestinnän integrointia, jotta se pystyisi myös tulevaisuudessa tarjoamaan asiakkailleen kiinnostavia ja inspiroivia näkökulmia muotiin virikkeellisessä ympäristössä.