Developing Electronic Governance Services with Intalio|Create
Räty, Arttu (2013)
Räty, Arttu
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312427
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Intalio|Create-nimistä pilvipalveluun perustuvaa ohjelmistokehitysalustaa Arcusys Oy:n pyynnöstä. Tutkimuksessa selvitettiin mitkä ominaisuudet ovat tärkeitä sähköisten asiointipalveluitten kehittämisessä, millä tekniikoilla niiden toteutus on suoritettu ja kuinka hyvin ne sopivat edellä mainittuun tehtävään. Näistä tiedoista tehtiin johtopäätös Intalio|Createn soveltavuudesta sähköisten asiakaspalvelujen kehittämiseen. Tutkimustyön ohessa kehitettiin päivähoidon tukirahapalvelu, jonka avulla voidaan hakea kunnallista tukirahaa lapsen päivähoitomaksuihin.
Tutkimus perustui kirjallisiin ja internetin lähteisiin sekä päivähoidon tukirahapalvelun kehittämisen aikana hankittuihin kokemuksiin ja tuntemuksiin, joiden avulla halutut ominaisuudet sähköiselle asiakaspalveluille määriteltiin.
Tutkimustyön aikana tärkeiksi ominaisuuksiksi valittiin palvelun saavutettavuus, järjestelmän turvallisuus ja kattava käyttäjien todennus, sähköisten lomakkeiden tekemisen helppous, kattava käyttäjädokumentaatio ja hyvät työkalut tietokantojen, prosessinhallinnan ja järjestelmäintegraation toteuttamiseen. Tutkimalla näitä ominaisuuksia todettiin, että Intalio|Create alusta ei ole vielä tarpeeksi kypsä sähköisten asiakaspalveluitten kehittämiseen kattavan käyttäjädokumentaation ja opasohjelmien puutteen takia. Lisäksi tarpeelliset ominaisuudet sähköisten lomakkeiden tekemi-seen puuttuivat. Kehityksen ja ajan myötä Intalio|Create voi olla potentiaalinen alusta sähköisten asiakaspalveluiden kehittämiseen.
Tutkimus perustui kirjallisiin ja internetin lähteisiin sekä päivähoidon tukirahapalvelun kehittämisen aikana hankittuihin kokemuksiin ja tuntemuksiin, joiden avulla halutut ominaisuudet sähköiselle asiakaspalveluille määriteltiin.
Tutkimustyön aikana tärkeiksi ominaisuuksiksi valittiin palvelun saavutettavuus, järjestelmän turvallisuus ja kattava käyttäjien todennus, sähköisten lomakkeiden tekemisen helppous, kattava käyttäjädokumentaatio ja hyvät työkalut tietokantojen, prosessinhallinnan ja järjestelmäintegraation toteuttamiseen. Tutkimalla näitä ominaisuuksia todettiin, että Intalio|Create alusta ei ole vielä tarpeeksi kypsä sähköisten asiakaspalveluitten kehittämiseen kattavan käyttäjädokumentaation ja opasohjelmien puutteen takia. Lisäksi tarpeelliset ominaisuudet sähköisten lomakkeiden tekemi-seen puuttuivat. Kehityksen ja ajan myötä Intalio|Create voi olla potentiaalinen alusta sähköisten asiakaspalveluiden kehittämiseen.