• Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sisälogistiikan materiaalivirran optimointi Case: KONE Oyj Hyvinkää

Häyrynen, Markus (2013)

 
Tweet Tiedostoon pääsyä rajoitettu
 
Tiedostoon pääsyä rajoitettu
Avaa tiedosto
Hayrynen_Markus.pdf (726.3Kt)
Lataukset: 


Häyrynen, Markus
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312531
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toimeksianto KONE Oyj:ltä. Kyseessä oli Hyvinkään hissitehtaan, tarkemmin sen koneistotehtaan tutkimus, jonka tarkoituksena oli optimoida sisälogistiikassa tapahtuvaa materiaalin virtaamista. Konkreettisena kehittämiskohteena oli ajateltu kesällä 2013 tapahtuvan tuotannonohjausjärjestelmän päivityksen jälkeen ottaa käyttöön viivakoodillinen vastaanotto saapuville tavaralähetyksille.

KONE Oyj kuuluu alansa johtaviin yrityksiin ja se tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä monipuolisia ratkaisuja niiden huoltoon ylläpitoon ja modernisointiin.

Opinnäytetyö rakentuu käytännössä kolmesta osasta, jotka ovat: yritysesittely KONEesta, teo-reettinen viitekehys ja empiirinen osuus. Yritysesittelyssä kerrotaan KONEen yrityshistoriasta, nykytilasta, sen tuotteista ja palveluista. Teoreettinen viitekehys rakentuu varastoinnista, varaston prosesseista, abc-analyysistä ja viivakoodien teoriasta.

Empiirisen osan tiedonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluja ja havainnointia paikan päällä Hyvinkään hissitehtaalla. Näiden lisäksi tietoa on saatu KONE Oyj:n kattavasta Intranetistä. Kesällä 2012 KONEella suoritettu Value stream mapping-kartoitus on myös ollut tärkeässä roolissa tietolähteenä opinnäytetyölle. Empiirisessä osassa on lähdetty liikkeelle selvittämällä ensin nykymallin prosessia ja sen ongelmakohtia ja sitä, mistä nämä ongelmat johtuvat. Lopuksi käsitellään haastattelujen ja teorian kautta saatujen tietojen pohjalta eri keinoja, joilla aikaisemmin selvitettyjä ongelmakohtia pystyttäisiin ratkomaan.

KONEella on lähitulevaisuudessa tulossa tuotannonohjausjärjestelmäpäivitys, joka mahdollistaa viivakoodillisen vastaanoton saapuvien lähetysten käsittelyssä. Opinnäytetyössä onkin painotettu vahvasti viivakooditekniikkaa ja sen käyttöönoton mukanaan tuomia etuja ja hyötyjä. Konkreettisena kehitysehdotuksena on valittu yksi viivakooditekniikka tarkempaan tarkasteluun ja perusteltu sitä, miksi se olisi hyvä valinta kohdeyritykselle.

Tutkimuksen pohjalta, viivakoodillisen vastaanoton tuomat edut ja hyödyt ovat kiistattomia. Näitä etuja ovat muun muassa viivakoodien toimintavarmuus, sovellusmahdollisuudet, helppous ja nopeus. Viivakooditekniikan käyttöönotto saapuvan tavaran vastaanotossa on väistämättä edessä lähitulevaisuudessa, ja tämän opinnäytetyön osatarkoituksena on ollut kartoittaa ennalta mahdollisia tekniikoita ja niiden käyttöönottoa. Tätä tutkimusta apuvälineenä käyttäen, viivakoodilliseen vastaanottoon siirtymisen tulisi sujua yrityksen näkökulmasta helpommin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus