Virtuaalisen oppimisympäristön rakentaminen - case Lohja Laurea
Ylikylä, Sanna (2013)
Ylikylä, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412702
Tiivistelmä
Yhteiskunta on menossa suuntaan jossa aktiivinen oppimiskokemus on yhä tiiviimmin kytkeytyneenä pelimaailmasta tuttuihin elementteihin. Tavallisten luokkahuoneiden sijaan kokoonnutaan tulevaisuudessa yhä enemmän virtuaalisissa luokkahuoneistoissa tai kansainvälisissä virtuaaliympäristöissä. Oppimisen pelillistämisen haasteisiin pitää vastata joka tasolla.
Tämä opinnäytetyö käsittelee Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan yksikölle mallinnettua virtuaalisaarta kansainväliseen virtuaalisimulaatioon Second Lifeen. Saaren tarkoitus oli tarjota opiskelijoille uusia innovatiivisia tapoja kehittää ja syventää oppimaansa sekä vastata uuden sukupolven vaatimukseen opetuksen pelillistämisestä. Tarkoitus oli myös monipuolistaa etäopiskelun välineitä. Saaren ensisijainen käyttötarkoitus oli suunnattu Laurean liiketalouden sekä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Saaren alustaksi valittiin kansainvälinen virtuaaliympäristö Second Life.
Lohjan virtuaaliympäristön rakentamisessa käytettiin Second Life simulaation omaa reaaliaikaista rakennusohjelmaa sekä kolmannen osapuolen 3D-ohjelmaa. Saaren opetukselliset sisällöt suunniteltiin hankkeessa toimivien opettajien ja opiskelijoiden kanssa. Hankkeen tietoinen fokus oli rakennuttaa hyvin toimiva ja looginen ympäristö, jossa käyttäjät voisivat helposti tehdä oppimistehtäviä. Myös visuaalisen näkökulman esille tuominen virtuaaliympäristön parhaita käytänteitä noudattaen oli tärkeää.
Virtuaalisaaren toiminnollisuuksien ja sisältöjen suunnittelun sekä mallintamisen tietopohjina käytettiin LbD- ja benchmarking menetelmiä. Virtuaalisaaren rakentaminen oli suuritöinen projekti eikä sille ollut valmiita toimintamalleja, siksi kokemuksellisuus tuli vahvasti esiin aluetta rakentaessa. Lohjan virtuaalisaari oli Laurean ensimmäisiä suurempia askelia kohti virtuaalisessa oppimisympäristössä tapahtuvaa oppimista.
Tämä opinnäytetyö käsittelee Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan yksikölle mallinnettua virtuaalisaarta kansainväliseen virtuaalisimulaatioon Second Lifeen. Saaren tarkoitus oli tarjota opiskelijoille uusia innovatiivisia tapoja kehittää ja syventää oppimaansa sekä vastata uuden sukupolven vaatimukseen opetuksen pelillistämisestä. Tarkoitus oli myös monipuolistaa etäopiskelun välineitä. Saaren ensisijainen käyttötarkoitus oli suunnattu Laurean liiketalouden sekä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Saaren alustaksi valittiin kansainvälinen virtuaaliympäristö Second Life.
Lohjan virtuaaliympäristön rakentamisessa käytettiin Second Life simulaation omaa reaaliaikaista rakennusohjelmaa sekä kolmannen osapuolen 3D-ohjelmaa. Saaren opetukselliset sisällöt suunniteltiin hankkeessa toimivien opettajien ja opiskelijoiden kanssa. Hankkeen tietoinen fokus oli rakennuttaa hyvin toimiva ja looginen ympäristö, jossa käyttäjät voisivat helposti tehdä oppimistehtäviä. Myös visuaalisen näkökulman esille tuominen virtuaaliympäristön parhaita käytänteitä noudattaen oli tärkeää.
Virtuaalisaaren toiminnollisuuksien ja sisältöjen suunnittelun sekä mallintamisen tietopohjina käytettiin LbD- ja benchmarking menetelmiä. Virtuaalisaaren rakentaminen oli suuritöinen projekti eikä sille ollut valmiita toimintamalleja, siksi kokemuksellisuus tuli vahvasti esiin aluetta rakentaessa. Lohjan virtuaalisaari oli Laurean ensimmäisiä suurempia askelia kohti virtuaalisessa oppimisympäristössä tapahtuvaa oppimista.