KOMPRESSORIYKSIKÖIDEN KAASUTURBIINIEN ELINKAARIHALLINNAN KEHITTÄMINEN : Opinnäytetyö 2013
Pätäri, Sami (2013)
Lataukset:
Pätäri, Sami
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312633
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli kehittää ja toteuttaa Gasum Oy:lle tekninen sovellus maakaasuturbiinien optimaalisen huoltovälin seurannan ja elinkaarenhallinnan helpottamiseksi.
Ennakoivassa kunnossapidossa yksi oleellisimmista asioista on oikean huoltovälin määrittäminen. Optimaalista huoltoväliä määritettäessä tulee tietää huollon tarpeeseen vaikuttavat tekijät ja niiden suuruus. Merkittävimpiä vaikuttimia ovat erilaiset äkilliset ja normaalista ajotavasta poikkeavat rasitukset, kuten esimerkiksi hätä alasajot sekä niistä aiheutuvat ylimääräiset käynnistykset. Edellä mainitut tekijät aiheuttavat normaalitilanteeseen verrattuna merkittävästi suurempia rasituksia turbiinille, mutta eivät lisää turbiinille laskettua käyttötuntimäärää normaaliajotilannetta enempää.
Tässä työssä on perehdytty kaasuturbiinien kunnossapitoon yleisesti ja tutkittu hätä alasajojen sekä niiden jälkeisten käynnistysten vaikutusta kaasuturbiinin elinkaareen. Työssä on määritetty turbiinin näissä poikkeusolosuhteissa kohtaaman rasituksen normaalikäyttötunteihin verrattava määrä. Saatujen tietojen pohjalta kehitettiin ohjelmallinen ekvivalenttituntimittari Metso DNA-automaatiojärjestelmään. Sovellus laskee suoraan turbiinien todelliseen huoltotarpeeseen vaikuttavaa tuntimäärää, eli ylimääräisistä rasitteista aiheutuvia ekvivalenttitunteja normaaleihin käyttötunteihin lisättynä.
Ennakoivassa kunnossapidossa yksi oleellisimmista asioista on oikean huoltovälin määrittäminen. Optimaalista huoltoväliä määritettäessä tulee tietää huollon tarpeeseen vaikuttavat tekijät ja niiden suuruus. Merkittävimpiä vaikuttimia ovat erilaiset äkilliset ja normaalista ajotavasta poikkeavat rasitukset, kuten esimerkiksi hätä alasajot sekä niistä aiheutuvat ylimääräiset käynnistykset. Edellä mainitut tekijät aiheuttavat normaalitilanteeseen verrattuna merkittävästi suurempia rasituksia turbiinille, mutta eivät lisää turbiinille laskettua käyttötuntimäärää normaaliajotilannetta enempää.
Tässä työssä on perehdytty kaasuturbiinien kunnossapitoon yleisesti ja tutkittu hätä alasajojen sekä niiden jälkeisten käynnistysten vaikutusta kaasuturbiinin elinkaareen. Työssä on määritetty turbiinin näissä poikkeusolosuhteissa kohtaaman rasituksen normaalikäyttötunteihin verrattava määrä. Saatujen tietojen pohjalta kehitettiin ohjelmallinen ekvivalenttituntimittari Metso DNA-automaatiojärjestelmään. Sovellus laskee suoraan turbiinien todelliseen huoltotarpeeseen vaikuttavaa tuntimäärää, eli ylimääräisistä rasitteista aiheutuvia ekvivalenttitunteja normaaleihin käyttötunteihin lisättynä.