Palvelun laatututkimus - Case Finavia VIP-palvelut
Kivisalo, Elina; Loman, Jenna (2009)
Kivisalo, Elina
Loman, Jenna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147879
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toimintakeskeinen kehittämishanke, jonka aiheena on palvelun laatututkimus Finavian VIP- palveluille. Finavian VIP-palvelut tarjoaa henkilökohtaista saatto-ja vastaanottopalvelua asiakasyrityksilleen. Työn aihe syntyi kohdeyrityksen tarpeesta saada realistinen kuva asiakkaiden tyytyväisyydestä palvelun laatuun. Palvelun laatututkimus oli tarpeellinen, koska kyseiselle yritykselle ei ole aiemmin tehty vastaavaa tutkimusta.
Tutkimuksen avulla selvitettiin asiakkaiden mielipiteitä henkilökunnasta, tiloista ja palvelun toimivuudesta. Työllä haluttiin myös selvittää asiakkaiden halukkuus osallistua palveluiden kehittämiseen yhteistyössä palveluntarjoajan kanssa.
Opinnäytetyö rakentuu teoriaosuudesta, tutkimuksen toteutuksesta sekä tuloksista ja kehitysehdotuksista. Teoriaosuudessa käsitellään palvelun laadun rakennetta ja kehittämistä sekä SERVQUALia ja Service Designia, joita kumpaakin hyödynnettiin tutkimuksen toteutuksessa. SERVQUAL koostuu kymmenestä tekijästä, joiden kautta asiakkaille muodostuu kuva palvelun laadusta. Service Designin tavoitteena on kehittää palvelua yhdessä asiakkaan kanssa syventymällä asiakastarpeisiin.
Yrityksen lähtötilanteen selvittäminen ja palveluprosessien ymmärtäminen tapahtui teemahaastateluilla, havainnoilla ja tutustumalla aiheeseen liittyviin tutkimuksiin. Palvelun laadun nykytilanne ja kehittämistarve selvitettiin strukturoidun kyselyn avulla, joka pohjautui osaksi SERVQUAL-menetelmään. Service Designia hyödynnettiin asiakashaastattelussa sekä kyselylomakkeen laadinnassa. Tutkimuksen kohderyhmänä oli 20 tärkeintä yritys- tai organisaatioasiakasta, jotka ostavat palveluita omille asiakkailleen tai henkilökunnalleen.
Tutkimustuloksissa selvisi, että asiakkaat ovat tyytyväisiä palvelun laatuun ja pitävät VIP-palveluilta luotettavana palveluntarjoajana, jonka vahvuutena pidetään henkilökunnan ammattitaitoa. Kehityskohteiksi todettiin erityisesti fyysinen ympäristö eli tilat ja sidosryhmien toiminta. Kyseisiä ongelmakohtia voidaan parantaa investoimalla sisustukseen, parantamalla kommunikointia sidosryhmien kanssa sekä kehittämällä palvelun tukiprosesseja vastaamaan asiakastarpeita. Panostamalla asiakassuhteisiin ja syventymällä asiakastarpeisiin, on palvelun laatua helpompaa seurata sekä täyttää asiakkaiden odotukset.
Tutkimuksen avulla selvitettiin asiakkaiden mielipiteitä henkilökunnasta, tiloista ja palvelun toimivuudesta. Työllä haluttiin myös selvittää asiakkaiden halukkuus osallistua palveluiden kehittämiseen yhteistyössä palveluntarjoajan kanssa.
Opinnäytetyö rakentuu teoriaosuudesta, tutkimuksen toteutuksesta sekä tuloksista ja kehitysehdotuksista. Teoriaosuudessa käsitellään palvelun laadun rakennetta ja kehittämistä sekä SERVQUALia ja Service Designia, joita kumpaakin hyödynnettiin tutkimuksen toteutuksessa. SERVQUAL koostuu kymmenestä tekijästä, joiden kautta asiakkaille muodostuu kuva palvelun laadusta. Service Designin tavoitteena on kehittää palvelua yhdessä asiakkaan kanssa syventymällä asiakastarpeisiin.
Yrityksen lähtötilanteen selvittäminen ja palveluprosessien ymmärtäminen tapahtui teemahaastateluilla, havainnoilla ja tutustumalla aiheeseen liittyviin tutkimuksiin. Palvelun laadun nykytilanne ja kehittämistarve selvitettiin strukturoidun kyselyn avulla, joka pohjautui osaksi SERVQUAL-menetelmään. Service Designia hyödynnettiin asiakashaastattelussa sekä kyselylomakkeen laadinnassa. Tutkimuksen kohderyhmänä oli 20 tärkeintä yritys- tai organisaatioasiakasta, jotka ostavat palveluita omille asiakkailleen tai henkilökunnalleen.
Tutkimustuloksissa selvisi, että asiakkaat ovat tyytyväisiä palvelun laatuun ja pitävät VIP-palveluilta luotettavana palveluntarjoajana, jonka vahvuutena pidetään henkilökunnan ammattitaitoa. Kehityskohteiksi todettiin erityisesti fyysinen ympäristö eli tilat ja sidosryhmien toiminta. Kyseisiä ongelmakohtia voidaan parantaa investoimalla sisustukseen, parantamalla kommunikointia sidosryhmien kanssa sekä kehittämällä palvelun tukiprosesseja vastaamaan asiakastarpeita. Panostamalla asiakassuhteisiin ja syventymällä asiakastarpeisiin, on palvelun laatua helpompaa seurata sekä täyttää asiakkaiden odotukset.