Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tassutellen-liikennekasvatuspeli

Lindstedt, Jenni (2013)

 
Avaa tiedosto
Julkaisu_Lindstedt.pdf (896.8Kt)
Lataukset: 


Lindstedt, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410700
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyöni suuntautui varhaiskasvatukseen ja sen tavoitteena oli kehittää liikennekasvatuslautapeli varhaiskasvatukseen. Tavoitteena oli myös testata peliä pelaamalla sitä päiväkoti Inkiväärin lasten kanssa. Pelitilanteissa tarkoituksena oli selvittää pelin visuaalisuutta, pelattavuutta, kiinnostavuutta sekä sitä, kuinka peli toimii liikennekasvatuksen opettamisen välineenä. Pelitilanteissa menetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja välineenä käytettiin videokameraa. Opinnäytetyöni on ollut laaja prosessi ja siihen on sisältynyt monia erilaisia työvaiheita, pelin suunnittelua, -toteuttamista sekä sen testaamista.

Opinnäytetyöni tuloksena syntyi Tassutellen-liikennekasvatuslautapeli, jonka tavoitteena on opettaa alle kouluikäiselle tärkeitä liikennekasvatusteemoja, esimerkiksi tietoa vaarallisista paikoista, liikennesäännöistä, liikennemerkeistä, suojatiestä sekä sen ylittämisestä ja erilaisista turvalaitteista. Liikennekasvatuksen opettaminen varhaiskasvatuksessa on tärkeää, sillä alle kouluikäisten lasten itsenäinen liikkuminen lisääntyy ja liikenneonnettomuudet ovat suurin yksittäinen lasten tapaturmaisten onnettomuuden aiheuttaja.

Pelitilanteista saamieni havaintojen mukaan Tassutellen-liikennekasvatuspeli on hyvä keino liikennekasvatuksen opettamiseen. Se mahdollistaa teeman käsittelyn ilman tuokiosuunnittelua silloin, kun teeman käsittelylle on aikaa varhaiskasvatuksessa. Pelin eri osia voidaan käyttää myös muissa yhteyksissä; esimerkiksi lorupussia voidaan hyödyntää ilman pelin pelaamista. Pelitilanteissa havaittiin liikennekasvatusteemojen oppimista lasten keskuudessa, ja peli on saanut ammattilaisilta hyvää palautetta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste