Sosiaalinen media : Case: Yritys X
Kuismin, Maria (2013)
Kuismin, Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811154
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli löytää uusia ideoita sosiaaliseen mediaan ja erityisesti blogeihin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vaateyritykselle sosiaalisen median keinoja. Aihe valittiin, koska yritys X haluaa olla enemmän esillä sosiaalisessa mediassa. Aiheen valinta perustui yrityksen tarpeeseen ja se valittiin yhdessä yrityksen toimitusjohtajan kanssa.
Opinnäytetyön viitekehys muodostui markkinointiviestinnästä, sosiaalisesta mediasta ja blogeista. Työssä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmiä. Kyselyt toteutettiin e-lomakkeella. Kyselyssä painotettiin muotiblogien näkökulmaan. Vastauksia tuli 144 kappaletta.
Tutkimustulokset osoittivat, että desing yrityksen kannattaa näkyä blogeissa. Tulosten mukaan kuluttajat seurasivat blogeja ja blogitekstien vaikutus heijastui lukijoiden kautta muihin kuluttajiin. Tutkimuksen ja teoria osuuden perehtymisen jälkeen yritykselle tuotettiin näiden pe-rusteella uusia ideoita sosiaaliseen mediaan.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli löytää muita keinoja näkyä sosiaalisessa mediassa yrityksen Facebook-sivun ja yritysblogin tueksi. Työhön tuotettiin lista bloggareista, joihin yrityksen kannattaa olla tulevaisuudessa yhteydessä.
Opinnäytetyössä esitettiin toimenpide-ehdotuksia sosiaalisessa mediassa toimimiseen. Jatko-tutkimuksena tälle työlle voitaisiin tehdä tutkimus, kuinka bloggaajat kiinnostuvat yhteistyöstä yrityksen kanssa.
Opinnäytetyön viitekehys muodostui markkinointiviestinnästä, sosiaalisesta mediasta ja blogeista. Työssä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmiä. Kyselyt toteutettiin e-lomakkeella. Kyselyssä painotettiin muotiblogien näkökulmaan. Vastauksia tuli 144 kappaletta.
Tutkimustulokset osoittivat, että desing yrityksen kannattaa näkyä blogeissa. Tulosten mukaan kuluttajat seurasivat blogeja ja blogitekstien vaikutus heijastui lukijoiden kautta muihin kuluttajiin. Tutkimuksen ja teoria osuuden perehtymisen jälkeen yritykselle tuotettiin näiden pe-rusteella uusia ideoita sosiaaliseen mediaan.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli löytää muita keinoja näkyä sosiaalisessa mediassa yrityksen Facebook-sivun ja yritysblogin tueksi. Työhön tuotettiin lista bloggareista, joihin yrityksen kannattaa olla tulevaisuudessa yhteydessä.
Opinnäytetyössä esitettiin toimenpide-ehdotuksia sosiaalisessa mediassa toimimiseen. Jatko-tutkimuksena tälle työlle voitaisiin tehdä tutkimus, kuinka bloggaajat kiinnostuvat yhteistyöstä yrityksen kanssa.