Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Pankin päivittäispalveluiden uudelleenorganisointi

Sallinen, Maiju (2009)

 
Avaa tiedosto
Sallinen_Maiju.pdf (192.8Kt)
Lataukset: 


Sallinen, Maiju
Saimaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912157952
Tiivistelmä
Opinnäytetyö selvittää pankin päivittäispalveluiden nykytoteutuksen toimivuutta. Toimeksiantajapankin päivittäispalveluihin kuuluvat pikakassat, infopiste sekä yritysasiakkaiden rahahuolto. Päivittäispalveluiden parissa työskentelevän tiimin työnkuvaan tehdään kehitysehdotuksia. Näkökulmaksi on valittu erityisesti sisäinen tehokkuus. Aiheen valintaan vaikuttivat tulevat muutokset toimintaympäristössä ja pankin sisällä.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Osallistuminen tiimin päivittäiseen työhön oli luonteva tapa kerätä tietoa. Tutkija selvitti syitä tekemisen taustalla. Myös paljon hiljaista tietoa paljastui tällä tutkimusmenetelmällä. Objektiivisuuden säilyttämiseksi lähteinä käytettiin virallista ohjeistusta pankkiryhmän sisäisestä verkosta ja esimiesten näkemystä asioista. Teoriaviitekehykseksi valittiin tiimityöskentely ja organisaatiomuutos. Lisäksi pankkialaa koskevia ajankohtaisia tutkimuksia käytettiin empiriaosuuden tukena.

Työ tehtiin kevään ja kesän 2009 aikana. Havainnoinnissa keskityttiin infon ja pikakassojen yhteistyöhön, työmäärän jakaantumiseen eri pisteiden kesken ja pääkassan eli rahahuollon toimintaan. Asiakasmäärää tutkittiin tekemällä taulukoita päivittäin kerätyistä raporteista. Lisäksi otettiin selkoa tulevista muutoksista, jotka vaikuttavat tiimin työhön. Pääkassan eläkkeellesiirtyminen tulee vaikuttamaan siihen, kuinka rahahuolto toteutetaan. Pankkialalla vaikuttava voimakas sähköisen asioinnin yleistyminen tuo myös omat haasteensa konttorissa tarjottavien palveluiden kannattavuuteen.

Päivittäispalveluiden tiimi tekee nykyisellään monipuolista työtä. Pikakassojen ja infon välinen työnkierto tuo tehtäviin vaihtelua. Työmäärä on hyvin suhteutettu tiimin kokoon ja ruuhkatilanteista selvitään yhteistyöllä. Maanantai-illan pidennetty aukiolo tulisi joko muuttaa ajanvaraukselle tai lopettaa kokonaan, sillä asiakkaita käy vähän. Asiakasrahahuollon tehtävät ovat yhden ihmisen vastuulla, joskin muut tiimin jäsenet auttavat tarvittaessa. Tehtävänkierron laajentaminen myös asiakasrahahuollon tehtäviin laajentaisi koko tiimin osaamispohjaa.

Pankin oma rahahuolto toimii nykymuodossaan hyvin. Päävastuu käteisvaroista on yhdellä työntekijällä. Asiakasrahahuollon toteutuksen uudistamista sen sijaan puoltavat monet esiin tulleet asiat. Yritysasiakkaat vastaanotetaan pankissa tiloihin, joihin heitä ei pankkiturvallisuussyistä pitäisi päästää. Lisäksi palvelu on nykyisellään pankille kallis, sillä se vie yhden työntekijän työpanoksen. Monet pankit ovat jo ulkoistaneet palvelun laskentakeskukselle.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste