Ostopäätökseen vaikuttavat tekijät - Case Tokmanni Oy
Runolinna, Mauno (2013)
Runolinna, Mauno
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060512976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060512976
Tiivistelmä
Liiketoiminnassa ostamisella on voimakas vaikutus yrityksen kilpailukykyyn ja menestykseen, sillä hankittujen tuotteiden osuus yrityksen liikevaihdosta voi helposti olla yli 60 %. Ostaminen on toimintona olemassa kaikissa yrityksissä ja yhteisöissä ja se on tärkeä osa markkinataloutta. Liiketoiminnassa osto ei vain säästä kustannuksia vaan se luo parhaimmillaan lisäarvoa ja tulosta yhteistyössä toimittajien ja asiakkaiden kanssa. Hankintojen toteuttaminen vaatii tekijältään tietoa ja osaamista monelta eri osa-alueelta. Ammattitaitoinen ostaja ymmärtää, mitä kaikkea hankintoja tehtäessä on huomioitava. Menestyvä ostaja osaa kiinnittää huomiota kaikkiin hankintoihin liittyviin osa-alueisiin. Pelkkään hintaan perustuva ratkaisu ei useinkaan ole paras vaihtoehto. Keskeiseen asemaan nousee kokonaisuuden hallinta: on kiinnitettävä huomiota muun muassa hankintojen kustannusrakenteisiin, riskien hallintaan ja toimittajien laadun varmistamiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ostavan organisaation näkökulmasta. Tutkielman ensisijaisena tavoitteena oli vastata tutkimusongelman kysymykseen: mitkä eri tekijät vaikuttavat ostopäätöksen syntymiseen. Lisäksi selvitettiin kuinka moni ostavassa organisaatiossa osallistuu ostopäätökseen sekä tärkein ostopäätökseen vaikuttava tekijä. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu hankintatoimen ja osto-toiminnan ympärille. Hankintatoimi muodostaa ydinteorian ja se yhdistää kaikkia käsiteltäviä teorioita.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus perustuu aineiston mitattavissa olevien suhteiden tarkasteluun. Teoreettisessa osuudessa on hyödynnetty kotimaista ja kansainvälistä tietokirjallisuutta sekä muutamia internet-lähteitä. Empiirinen osuus toteutettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta ja se perustui Tokmanni-konsernin osto-organisaatiossa työskenteleville henkilöille tehtyyn kyselyyn.
Kannattava ostotoiminta on myyntiin ja tuotantoon tähtäävää toimintaa. Näin ollen ostettavaksi tarjottuja tuotteita on aina arvioitava myynti- ja ansaintamahdollisuuksien pohjalta. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että tärkeimmät ostopäätökseen vaikuttavat tekijät on tuotteen hinta ja tuotteen laatu. Tuotteen hinta tärkeimpänä ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä myös tukee osaltaan Tokmannin asiakaslupausta, joka näkyy edelleen edullisina hintoina asiakkaille, sillä ostohinnoilla on keskeinen vaikutus myyntihintoihin. Tokmannin ostajat kiinnittävät huomiota erityisesti tuotteen koostumukseen ja palvelun laatuun, jotta lopullisille asiakkaille päätyvät tuotteet ovat luotettavia ja niiden tuotantoprosessi sujuu tasaisesti. Ainoastaan erittäin tyytyväiset asiakkaat ovat halukkaita ostamaan yrityksen tuotteita uudestaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ostavan organisaation näkökulmasta. Tutkielman ensisijaisena tavoitteena oli vastata tutkimusongelman kysymykseen: mitkä eri tekijät vaikuttavat ostopäätöksen syntymiseen. Lisäksi selvitettiin kuinka moni ostavassa organisaatiossa osallistuu ostopäätökseen sekä tärkein ostopäätökseen vaikuttava tekijä. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu hankintatoimen ja osto-toiminnan ympärille. Hankintatoimi muodostaa ydinteorian ja se yhdistää kaikkia käsiteltäviä teorioita.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus perustuu aineiston mitattavissa olevien suhteiden tarkasteluun. Teoreettisessa osuudessa on hyödynnetty kotimaista ja kansainvälistä tietokirjallisuutta sekä muutamia internet-lähteitä. Empiirinen osuus toteutettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta ja se perustui Tokmanni-konsernin osto-organisaatiossa työskenteleville henkilöille tehtyyn kyselyyn.
Kannattava ostotoiminta on myyntiin ja tuotantoon tähtäävää toimintaa. Näin ollen ostettavaksi tarjottuja tuotteita on aina arvioitava myynti- ja ansaintamahdollisuuksien pohjalta. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että tärkeimmät ostopäätökseen vaikuttavat tekijät on tuotteen hinta ja tuotteen laatu. Tuotteen hinta tärkeimpänä ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä myös tukee osaltaan Tokmannin asiakaslupausta, joka näkyy edelleen edullisina hintoina asiakkaille, sillä ostohinnoilla on keskeinen vaikutus myyntihintoihin. Tokmannin ostajat kiinnittävät huomiota erityisesti tuotteen koostumukseen ja palvelun laatuun, jotta lopullisille asiakkaille päätyvät tuotteet ovat luotettavia ja niiden tuotantoprosessi sujuu tasaisesti. Ainoastaan erittäin tyytyväiset asiakkaat ovat halukkaita ostamaan yrityksen tuotteita uudestaan.