Asiakkuuksien hallinnan kehittäminen ilman CRM-järjestelmää
Ylijärvi, Andreas (2013)
Lataukset:
Ylijärvi, Andreas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711132
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli asiakkuuksien hallinnan eri osa-alueita sekä sitä tukevaa markkinointia. Opinnäytetyö tehtiin energia-alan yritykselle, ja työn tavoitteena oli luoda kestäviä ratkaisuja, joilla asiakkuuksien hallintaa voitiin kehittää ja tehostaa tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta sekä kyselystä ja kehittämisehdotuksista. Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui asiakkuuksien hallinnan elinkaaren eri vaiheista, asiakkuuksien johtamisesta sekä strategioista. Lisäksi teoria käsitteli asiakassuhdemarkkinointia ja toimenpiteitä markkinoinnin eri vaiheissa. Kaikki teoriaosuudessa käsitellyt aiheet valittiin asetettujen tavoitteiden pohjalta. Materiaalia tutkimukseen teorian lisäksi saatiin e-lomakkeella tehdyn kyselyn ja kahden haastattelun pohjalta. Kyselyyn osallistui yrityksen myyntihenkilöstö, ja haastateltavina toimivat yrityksen myyntipäällikkö sekä liiketoimintajohtaja.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin ratkaisuja, jotka palvelee myyntihenkilöstöä selkeyttämällä asiakkuuksien rakennetta ja tätä kautta tehostamalla yrityksen toimintaa. Ratkaisut on tarkoitettu käytettäväksi yhtenäisesti yhteistyöyrityksen myyntihenkilöstölle.
Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta sekä kyselystä ja kehittämisehdotuksista. Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui asiakkuuksien hallinnan elinkaaren eri vaiheista, asiakkuuksien johtamisesta sekä strategioista. Lisäksi teoria käsitteli asiakassuhdemarkkinointia ja toimenpiteitä markkinoinnin eri vaiheissa. Kaikki teoriaosuudessa käsitellyt aiheet valittiin asetettujen tavoitteiden pohjalta. Materiaalia tutkimukseen teorian lisäksi saatiin e-lomakkeella tehdyn kyselyn ja kahden haastattelun pohjalta. Kyselyyn osallistui yrityksen myyntihenkilöstö, ja haastateltavina toimivat yrityksen myyntipäällikkö sekä liiketoimintajohtaja.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin ratkaisuja, jotka palvelee myyntihenkilöstöä selkeyttämällä asiakkuuksien rakennetta ja tätä kautta tehostamalla yrityksen toimintaa. Ratkaisut on tarkoitettu käytettäväksi yhtenäisesti yhteistyöyrityksen myyntihenkilöstölle.