Kesätöihin viinakauppaan : case: Alko Oy
Marjoniemi, Ulla (2013)
Marjoniemi, Ulla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711086
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Alko Oy:n sesonkirekrytointiprosessin kehittäminen. Työssä tarkastellaan rekrytointiprosessin eri vaiheita ja pyritään selvittämään rekrytointiprosessin avainasioita eli asioita prosessin onnistumiseen. Tässä opinnäytetyössä käsitellään teorian ja ajankohtaisen tiedon kautta, mitä on rekrytointi, mitä lainsäädäntöä täytyy tuntea ja mistä eri vaiheista rekrytointiprosessi koostuu. Teoriaosuudessa tarkastellaan rekrytointia ja sen vaiheita yleisellä tasolla. Osuudessa pureudutaan myös osa-aikaisia ja määräaikaisia työntekijöitä koskevaan työlainsäädäntöön.
Case-osuudessa käsitellään Alko Oy:n toimintaa, henkilöstöpolitiikkaa ja yhtiön sesonkirekrytoinnin nykytilaa. Sesonkirekrytointiprosessin nykytilaa selvitetään kyselytutkimuksen avulla. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten Alkon sesonkirekrytointiprosessia tulisi kehittää. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena kehitystutkimuksena. Tutkimuksessa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä ja havainnointia. Kyselytutkimus lähetettiin 24:lle Alko Oy:n Helsingin alueen myymäläpäällikölle, joiden avulla ja joiden tarpeiden perusteella tuotetaan sesonkirekrytointiprosessi puolivuosittain. Tulosten perusteella pyrittiin luomaan Alko Oy:lle selkeä rekrytointiprosessin tuottamiseen tarkoitettu ohjeistus. Omissa työtehtävissäni Alko Oy:n Helsingin alueen aluekoordinaattorina minulla on ollut mahdollisuus kerätä subjektiivisia havaintoja rekrytointiprosessista.
Tutkimuksen tuloksista on selvästi luettavissa, että suurin osa vastaajista kokee sesonkirekrytointiprosessissa samantapaisia ongelmia ja kehitystarpeita. Sesonkirekrytointiprosessin ongelmaksi nousivat sen aikataulu ja siitä tiedottaminen. Tutkimuksesta selviää myös, että rekrytointiprosessin aloitusajankohta tulee harkita uudelleen ja siitä pitää tiedottaa myymäläpäälliköille sekä myymälähenkilökunnalle selkeämmin. Tutkimuksen tulosten ja omien havaintojen pohjalta tuotettiin sesonkirekrytointiprosessiohjeistus.
Case-osuudessa käsitellään Alko Oy:n toimintaa, henkilöstöpolitiikkaa ja yhtiön sesonkirekrytoinnin nykytilaa. Sesonkirekrytointiprosessin nykytilaa selvitetään kyselytutkimuksen avulla. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten Alkon sesonkirekrytointiprosessia tulisi kehittää. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena kehitystutkimuksena. Tutkimuksessa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä ja havainnointia. Kyselytutkimus lähetettiin 24:lle Alko Oy:n Helsingin alueen myymäläpäällikölle, joiden avulla ja joiden tarpeiden perusteella tuotetaan sesonkirekrytointiprosessi puolivuosittain. Tulosten perusteella pyrittiin luomaan Alko Oy:lle selkeä rekrytointiprosessin tuottamiseen tarkoitettu ohjeistus. Omissa työtehtävissäni Alko Oy:n Helsingin alueen aluekoordinaattorina minulla on ollut mahdollisuus kerätä subjektiivisia havaintoja rekrytointiprosessista.
Tutkimuksen tuloksista on selvästi luettavissa, että suurin osa vastaajista kokee sesonkirekrytointiprosessissa samantapaisia ongelmia ja kehitystarpeita. Sesonkirekrytointiprosessin ongelmaksi nousivat sen aikataulu ja siitä tiedottaminen. Tutkimuksesta selviää myös, että rekrytointiprosessin aloitusajankohta tulee harkita uudelleen ja siitä pitää tiedottaa myymäläpäälliköille sekä myymälähenkilökunnalle selkeämmin. Tutkimuksen tulosten ja omien havaintojen pohjalta tuotettiin sesonkirekrytointiprosessiohjeistus.