Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Pintakäsittelyalan alueelliset osaamistarpeet

Kallio, Veikko (2013)

Avaa tiedosto
Opinnaytetyo kallio.pdf (918.2Kt)
Lataukset: 


Kallio, Veikko
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011835
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia Lappeenrannan ja Imatran talousalueen pintakäsittelyalan työelämän osaamistarpeita, sekä alan osaamisalueiden kohtaamista työelämän ja alan opetuksen välillä.
Opinnäytetyö koostui 3 eri osaamiskartoitusalueesta:
1. Yritysten osaamistarpeet
2. Pintakäsittelyalan opettajien osaamiskartoitus
3. Opiskelijoiden osaamisalueet.
Työssäni lähdettiin selvittämään pintakäsittelyalan yritysten osaamistarpeita Lappeenrannan ja Imatran talousalueella sekä pyrittiin selvittämään mahdolliset alan osaamistarpeiden muutokset vuosien myötä. Pintakäsittelyalan yritysten toimenkuva on muuttunut yhä useammassa kohteessa sivu-urakoitsijan asemasta pääurakoitsijan asemaan, ja tämä on aiheuttanut yrityksille osaamistarpeen laajalaistamista. Osaamistarpeet selvitettiin osaamiskartoituskyselynä yrityksille.
Toisena vaiheena selvitettiin pintakäsittelyalan opettajien osaamista ja sitä vastaako osaaminen alueen työelämän vaatimia tarpeita. Osaamistarvetta mitattiin osaamiskartoituksella C&Q-osaamiskartoitusohjelmaa käyttäen. Osaamiskartoituksen osaamisalueet (kvalifikaatiot) perustuivat opetussuunnitelman mukaisiin osaamistarpeisiin. Samalla selvitettiin, vastaavatko opetussuunnitelman ammatilliset tutkinnon osat nykyisiä työelämän vaatimuksia.
Kolmantena vaiheena tutkittiin, miten opiskelijoiden osaaminen vastasi työelämän tarpeita heidän hakeutuessaan työelämään opiskelun jälkeen.
Opinnäytetyössäni pyrittiin saamaan selville (ns. 360 asteen periaatteella), miten työelämän tarpeet, opettajien osaaminen ja opiskelijoiden osaaminen koulutuksen jälkeen kohtasivat ja miten rajapintojen oikeellisuus voidaan jatkossakin varmistaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste