Verkkokaupan digitaaliset markkinointikeinot : case: huonekalujen verkkokauppa
Alanko, Petteri (2013)
Alanko, Petteri
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613374
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on huonekaluja myyvä verkkokauppa. Toimeksiantajalle verkkoliiketoiminta on varsin uutta ja eikä heillä ole selkeää käsitystä siitä mitä markkinointikeinoja heillä on käytettävissään. Työn tavoitteena on tutkia tärkeimpiä verkkokaupan digitaalisia markkinointikeinoja ja niiden pohjalta luoda kattava yleiskuva tärkeimmistä markkinointikeinoista. Tarkoituksena ei ole tehdä kohdeyritykselle tarkkaa markkinointisuunnitelmaa, vaan luoda yleiskäsitys siitä, mitkä ovat ne markkinointikeinot mitä kannattaa käyttää.
Opinnäytetyö on tehty toimintatutkimuksena tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Työn tietoperustaosuus käsittelee perusasioita verkkokaupasta ja tärkeimpiä digitaalisia markkinointikeinoja, sillä digitaaliset markkinointikeinot ovat tilastollisesti pääasialliset verkkokauppojen markkinointikeinot Suomessa. Opinnäytetyön toteutus perustuu havainnointiin sekä toimeksiantajan haastatteluihin, joita oli useita. Opinnäytetyön tietoperustan, lähtökohta-analyysin sekä useiden haastattelujen perusteella työn tuloksena syntyi kattava tietopaketti verkkokaupan tärkeimmistä digitaalisista markkinointikeinoista, jota toimeksiantaja voi käyttää opaskirjana markkinointia suunnitellessaan. Tärkeimmiksi markkinointikeinoiksi nousivat hakukoneoptimointi ja - markkinointi, sosiaalinen media sekä YouTube- videopalvelut.
Opinnäytetyö on tehty toimintatutkimuksena tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Työn tietoperustaosuus käsittelee perusasioita verkkokaupasta ja tärkeimpiä digitaalisia markkinointikeinoja, sillä digitaaliset markkinointikeinot ovat tilastollisesti pääasialliset verkkokauppojen markkinointikeinot Suomessa. Opinnäytetyön toteutus perustuu havainnointiin sekä toimeksiantajan haastatteluihin, joita oli useita. Opinnäytetyön tietoperustan, lähtökohta-analyysin sekä useiden haastattelujen perusteella työn tuloksena syntyi kattava tietopaketti verkkokaupan tärkeimmistä digitaalisista markkinointikeinoista, jota toimeksiantaja voi käyttää opaskirjana markkinointia suunnitellessaan. Tärkeimmiksi markkinointikeinoiksi nousivat hakukoneoptimointi ja - markkinointi, sosiaalinen media sekä YouTube- videopalvelut.