Kansakoulusta Joenvarren Seurahuoneeksi – Liiketoimintakonseptin kehittäminen prosessina
Sassi-Valente, Laura (2013)
Sassi-Valente, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610787
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön pääongelma on kuvata, minkälainen on liiketoimintakonseptin kehittä-minen prosessina. Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään, mikä esimerkkiyrityksen toimialan tämänhetkinen näkymä on, miten kilpailuympäristöä tarkastellaan, mitä kilpailu-strategioita käytetään ja miten kilpailijoita voidaan analysoida. Lisäksi tarkastellaan liiketoiminnan suunnittelun sekä liiketoimintakonseptin osia, palvelukonseptia, tarpeiden määrittelyä, markkinoiden segmentointia ja uuden tuotteen/palvelun suunnittelua ja kehittämistä.
Empiirinen aineisto koottiin teemahaastatteluilla ja tutustumalla kohdeyrityksen liiketoimintasuunnitelmaan. Yhden osakkaan kanssa teemahaastatteluja oli useampia ja muiden osakkaiden teemahaastattelut toteutettiin vierailun aikana kohdeyrityksessä. Kilpailuympäristön ja kilpailijoiden analysoimisessa hyödynnettiin Internet-sivuilta löytyvää materiaalia.
Kohdeyrityksen liikeidea tarkentui asteittain ja on nykyisellään ”elämyksellisiä tapahtumia ja ohjelmallisia palveluja suunnittelemalla tilaisuuksien sisältö ja ohjelma, tarjoamalla laadukasta ruokaa ja ystävällistä palvelua”. Kohdeyrityksen lähialueen kilpailijoilla on samankaltaisia palveluja ja kilpailustrategiana kohdeyritys käyttää erilaistamista mm. laadun, tilojen kokoon ja yrityksen hyvän maineen avulla. Asiakkaat ovat segmentoitu paikallisiin tai lähialueen yrityksiin, yhdistyksiin, seuroihin sekä yksityishenkilöihin. Tarjottavat palvelut ovat kokouspaketit, erilaiset sesongin juhla-, kesä- ja virkistyspäivät, perhejuhlat sekä teemalounaat. Kohdeyrityksen palvelujentuottamisen edellytykset on kuvattu palvelukonseptin, palvelujärjestelmän ja palveluprosessien avulla. Palveluprosesseja on käsitelty muodostamalla kaksi yleistä prosessikuvausta. Ensimmäisessä kuvauksessa tarkastellaan, mitä asioita asiakkaan tiedostamisesta yrityksen olemassa olosta aina jälkihoitoon saakka kuuluu. Toisessa kuvauksessa tarkastellaan palvelutapahtumaa tilojen, prosessien, esineiden ja ihmisten kautta.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan kohdeyrityksessä hyödyntää hyvänä pohjana kehittä-mistyölle ja muut aloittelevat yritykset voivat hyödyntää opinnäytetyötä lisäämällä ymmär-rystään liiketoiminnasta.
Asiasanat: kilpailustrategia, liiketoimintakonsepti, palvelu, palvelujärjestelmä, palvelukonsepti, palveluprosessi
Empiirinen aineisto koottiin teemahaastatteluilla ja tutustumalla kohdeyrityksen liiketoimintasuunnitelmaan. Yhden osakkaan kanssa teemahaastatteluja oli useampia ja muiden osakkaiden teemahaastattelut toteutettiin vierailun aikana kohdeyrityksessä. Kilpailuympäristön ja kilpailijoiden analysoimisessa hyödynnettiin Internet-sivuilta löytyvää materiaalia.
Kohdeyrityksen liikeidea tarkentui asteittain ja on nykyisellään ”elämyksellisiä tapahtumia ja ohjelmallisia palveluja suunnittelemalla tilaisuuksien sisältö ja ohjelma, tarjoamalla laadukasta ruokaa ja ystävällistä palvelua”. Kohdeyrityksen lähialueen kilpailijoilla on samankaltaisia palveluja ja kilpailustrategiana kohdeyritys käyttää erilaistamista mm. laadun, tilojen kokoon ja yrityksen hyvän maineen avulla. Asiakkaat ovat segmentoitu paikallisiin tai lähialueen yrityksiin, yhdistyksiin, seuroihin sekä yksityishenkilöihin. Tarjottavat palvelut ovat kokouspaketit, erilaiset sesongin juhla-, kesä- ja virkistyspäivät, perhejuhlat sekä teemalounaat. Kohdeyrityksen palvelujentuottamisen edellytykset on kuvattu palvelukonseptin, palvelujärjestelmän ja palveluprosessien avulla. Palveluprosesseja on käsitelty muodostamalla kaksi yleistä prosessikuvausta. Ensimmäisessä kuvauksessa tarkastellaan, mitä asioita asiakkaan tiedostamisesta yrityksen olemassa olosta aina jälkihoitoon saakka kuuluu. Toisessa kuvauksessa tarkastellaan palvelutapahtumaa tilojen, prosessien, esineiden ja ihmisten kautta.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan kohdeyrityksessä hyödyntää hyvänä pohjana kehittä-mistyölle ja muut aloittelevat yritykset voivat hyödyntää opinnäytetyötä lisäämällä ymmär-rystään liiketoiminnasta.
Asiasanat: kilpailustrategia, liiketoimintakonsepti, palvelu, palvelujärjestelmä, palvelukonsepti, palveluprosessi