Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakkaan osallisuuden vahvistaminen kouluterveydenhuollossa

Vehviläinen, Ulla (2012)

 
Avaa tiedosto
Vehvilainen_Ulla.pdf (529.0Kt)
Lataukset: 


Vehviläinen, Ulla
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305117789
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa asiakkaan osallisuuden kokemuksista kouluterveydenhuollossa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä soveltavana kehittämisprosessina, jossa asiakkuutta tarkasteltiin peruskoulun oppilaiden vanhempien näkökulmasta.
Asiakkaan osallisuus laadunvarmistajana / Brugerindragelse i kvalitetsvurdering eli Bikva–arviointi- ja kehittämismenetelmään perustuva tutkimusprosessi koos-tui kolmesta vaiheesta. Ensiksi haastateltiin ryhmähaastattelussa vanhempain-toimikunnan jäseniä kouluterveydenhuollon asiakkaina (N=13). Ryhmähaastat-teluaineiston sisällön analyysillä tiivistetty tieto esitettiin seuraavaksi kouluter-veydenhoitajille (N=5). He pohtivat ryhmähaastattelussa omia mahdollisuuksi-aan edistää vanhempien osallisuutta kouluterveydenhuollossa. Kolmannessa vaiheessa haastateltiin ryhmässä (N=3) lasten ja nuorten hyvinvointipalveluista vastaavia viranhaltijoita vanhempien ja kouluterveydenhoitajien arviointien ja palautteen pohjalta. Tämän kolmivaiheisen prosessin kautta saatettiin asiak-kaan ääni lapsiperheiden terveyden edistämisen toimijoiden ja edelleen johtaji-en tietoon. Vanhempia kuultiin tasavertaisina kokemusasiantuntijoina.
Sekä kouluterveydenhoitajat että lasten ja nuorten hyvinvointipalvelujen johtajat tunnistivat vanhempien palautteen pohjalta tuotettujen ydinteemojen merkityk-sen osallisuuden edistäjinä tai sitä estävinä tekijöinä. Ryhmähaastatteluissa nousivat keskeisiksi kehittämiskohteiksi kouluterveydenhuollosta tiedottaminen monella tasolla, asiakaspalautejärjestelmän kehittäminen sekä vanhempien ja terveydenhoitajan välisen vuorovaikutuksen edistäminen tarjoamalla mahdolli-suus kahdenkeskiseen keskusteluun laajoissa terveystarkastuksissa. Vanhem-paintoimikunta asiakkaiden äänen edustajana näyttäytyi hyvänä yhteistyö-kumppanina kouluterveydenhuollon kehittämisessä asiakaslähtöisempään, osallisuutta vahvistavaan suuntaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste