Selvitys kouluhedelmäohjelman nykytilanteesta Euroopassa
Lehto, Johanna; Lehto, Taru (2013)
Lehto, Johanna
Lehto, Taru
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013763
Tiivistelmä
Kouluhedelmäohjelma on Euroopan unionin rahoittama terveyshanke, jonka tavoitteina ovat lasten ja nuorten ylipainon ehkäisy, terveellisten ravitsemustottumusten opettaminen ja maatalouden edistäminen. Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Euroopan maat ovat toteuttaneet kouluhedelmäohjelmaa, ja toimeksiantajana oli maa- ja metsätalousministeriö. Tavoitteena oli tehdä laajempi selvitys kuudesta kouluhedelmäohjelmasta. Tutkimuskysymys tuli toimeksiantajalta ja se oli: miten kouluhedelmäohjelma on toteutettu kuudessa Euroopan maassa. Maa- ja metsätalousministeriön edustajat liittivät tähän kysymykseen myös neljä täydentävää kysymystä: millaisen peruskäsityksen ohjelmasta saa, millaisia onnistumisia ohjelmassa on ollut ja miksi, millaisia ongelmia ohjelmassa oli ja miksi sekä miten kouluruokailu vaikuttaa ohjelman onnistumiseen Suomessa.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin Euroopan unionin rooliin kansalaisten terveyden edistämisessä. Lisäksi ohjelmaa tarkasteltiin lasten ja nuorten ravitsemuksen ja välipalarytmien kautta ja tutustuttiin syihin, joiden takia Suomi ei aikaisemmin ole liittynyt ohjelmaan. Tämä opinnäytetyö sisältää yleiskatsauksen kaikista Euroopan unionin kahdestakymmenestäneljästä kouluhedelmäohjelmasta.
Tarkempi selvitys kuuden kouluhedelmäohjelman toiminnasta tehtiin e-kyselyn avulla. Kyselyn tuloksia analysoitiin vertailuanalyysin avulla. Tutkimuksessa ilmeni, että kouluhedelmäohjelma on niin monitahoinen, ettei sen onnistumisia ja epäonnistumisia voi yksiselitteisesti mitata. Tarkastelun apuna voidaan kuitenkin käyttää erilaisia näkökulmia, joiden perusteella ohjelmien eri osa-alueiden onnistumisia ja epäonnistumisia voidaan paremmin havaita. Suurimmat haasteet liittyivät maasta riippumatta budjetointeihin. Tuloksista voi päätellä, että kouluruoalla ei ollut suoranaista vaikutusta ohjelman toimivuuteen.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin Euroopan unionin rooliin kansalaisten terveyden edistämisessä. Lisäksi ohjelmaa tarkasteltiin lasten ja nuorten ravitsemuksen ja välipalarytmien kautta ja tutustuttiin syihin, joiden takia Suomi ei aikaisemmin ole liittynyt ohjelmaan. Tämä opinnäytetyö sisältää yleiskatsauksen kaikista Euroopan unionin kahdestakymmenestäneljästä kouluhedelmäohjelmasta.
Tarkempi selvitys kuuden kouluhedelmäohjelman toiminnasta tehtiin e-kyselyn avulla. Kyselyn tuloksia analysoitiin vertailuanalyysin avulla. Tutkimuksessa ilmeni, että kouluhedelmäohjelma on niin monitahoinen, ettei sen onnistumisia ja epäonnistumisia voi yksiselitteisesti mitata. Tarkastelun apuna voidaan kuitenkin käyttää erilaisia näkökulmia, joiden perusteella ohjelmien eri osa-alueiden onnistumisia ja epäonnistumisia voidaan paremmin havaita. Suurimmat haasteet liittyivät maasta riippumatta budjetointeihin. Tuloksista voi päätellä, että kouluruoalla ei ollut suoranaista vaikutusta ohjelman toimivuuteen.