Tuotekohtainen kannattavuus
Silander, Hanna (2009)
Silander, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266251
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tuotekohtainen kannattavuus. Kannattavuuden selvittäminen on yrityksille tärkeää, jotta tiedetään myydäänkö oikeita tuotteita oikeille asiakkaille. Aihe työhön tuli case- yrityksen toimeksiantona. Yritystä kiinnosti selvittää huoltoleasingsopimusten kannattavuus sopimustasolla. Leasing on pitkäaikaista vuokrausta ilman omistustavoitteita. Leasingrahoituksella hankittu kohde toimii rahoitusyhtiölle vakuutena, mikä on erona perinteiseen pankkilainaan. Monet yritykset käyttävätkin leasingia, koska leasingvastuut eivät näy velkana taseessa ja, jos hankinta oikeuttaa vähennykseen, voi vuokrista tehdä arvonlisäverovähennykset.
Tarkoituksena oli selvittää, miten tuotteen kannattavuus saadaan selville ja minkälainen merkitys tuotteen kannattavuuden selvittämisellä on yritykselle. Työssä tutkittiin hinnoittelua ja eri hinnoittelumenetelmiä sekä käytiin lävitse huoltoleasingin hinnoittelu. Työssä pohdittiin kustannusten kohdistamista tuotteelle. Työssä otettiin myös kantaa asiakaskohtaiseen kannattavuuteen, mutta pääpaino on tuotekohtaisessa kannattavuudessa.
Teoriaosuudessa käydään lävitse kannattavuus ja eri menetelmiä kannattavuuden selvittämiseksi ja kustannusten kohdistamiseksi. Työssä on esitelty myös hinnoittelu ja eri hinnoittelumenetelmiä. Kannattavuuden parantamiseen on myös otettu kantaa. Teoriaosuudessa on myös avattu huoltoleasingsopimuksen elinkaari, josta käy ilmi miten sopimus käyttäytyy elinkaarensa aikana. Tärkeänä osana ovat huoltoleasingin tuotteen eri osat ja se miten ne vaikuttavat kannattavuuteen, ja se, miten nämä eri osat otetaan huomioon hinnoittelussa. Case-osuudessa onkin tietoa, miten Toyota Finance Finland Oy:ssä huoltoleasingsopimus hinnoitellaan.
Työssä käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä ja tutkimusstrategia oli case- study eli tapaustutkimus. Paljon tietoa case- yrityksestä tuli avoimien haastattelujen kautta. Tälläistä hiljaista tietoa, jota monessa yrityksessä on, ei olisi saanut oppikirjoista. Paljon tietoa tutkimuskohteesta saatiin yrityksen järjestelmistä, eli leasingjärjestelmästä sekä laskujen arkistointijärjestelmästä, nämä on käyty lävitse tarkemmin case-osuudessa. Case-osuudessa on esitelty tutkimuskohde, rajaukset ja käyty lävitse mahdollisia ongelmia. Casessa on myös esitelty tutkimuskohteen hinnoittelu ja kannattavuuden muodostuminen sekä kustannusten kohdistaminen.
Työn perusteella voidaan sanoa, että tuotekohtaisen kannattavuuden selvittäminen on erittäin tärkeää yrityksille ja auttaa kehittämään tuotteita oikeaan suuntaan tai jopa luopumaan kannattamattomasta tuotteesta. Case-yrityksessä tuotekohtaisen kannattavuuden selvittäminen auttaa hinnoittelussa sekä antaa tietoa tuotteen eri osa-alueista sopimuskohtaisesti.
Tarkoituksena oli selvittää, miten tuotteen kannattavuus saadaan selville ja minkälainen merkitys tuotteen kannattavuuden selvittämisellä on yritykselle. Työssä tutkittiin hinnoittelua ja eri hinnoittelumenetelmiä sekä käytiin lävitse huoltoleasingin hinnoittelu. Työssä pohdittiin kustannusten kohdistamista tuotteelle. Työssä otettiin myös kantaa asiakaskohtaiseen kannattavuuteen, mutta pääpaino on tuotekohtaisessa kannattavuudessa.
Teoriaosuudessa käydään lävitse kannattavuus ja eri menetelmiä kannattavuuden selvittämiseksi ja kustannusten kohdistamiseksi. Työssä on esitelty myös hinnoittelu ja eri hinnoittelumenetelmiä. Kannattavuuden parantamiseen on myös otettu kantaa. Teoriaosuudessa on myös avattu huoltoleasingsopimuksen elinkaari, josta käy ilmi miten sopimus käyttäytyy elinkaarensa aikana. Tärkeänä osana ovat huoltoleasingin tuotteen eri osat ja se miten ne vaikuttavat kannattavuuteen, ja se, miten nämä eri osat otetaan huomioon hinnoittelussa. Case-osuudessa onkin tietoa, miten Toyota Finance Finland Oy:ssä huoltoleasingsopimus hinnoitellaan.
Työssä käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä ja tutkimusstrategia oli case- study eli tapaustutkimus. Paljon tietoa case- yrityksestä tuli avoimien haastattelujen kautta. Tälläistä hiljaista tietoa, jota monessa yrityksessä on, ei olisi saanut oppikirjoista. Paljon tietoa tutkimuskohteesta saatiin yrityksen järjestelmistä, eli leasingjärjestelmästä sekä laskujen arkistointijärjestelmästä, nämä on käyty lävitse tarkemmin case-osuudessa. Case-osuudessa on esitelty tutkimuskohde, rajaukset ja käyty lävitse mahdollisia ongelmia. Casessa on myös esitelty tutkimuskohteen hinnoittelu ja kannattavuuden muodostuminen sekä kustannusten kohdistaminen.
Työn perusteella voidaan sanoa, että tuotekohtaisen kannattavuuden selvittäminen on erittäin tärkeää yrityksille ja auttaa kehittämään tuotteita oikeaan suuntaan tai jopa luopumaan kannattamattomasta tuotteesta. Case-yrityksessä tuotekohtaisen kannattavuuden selvittäminen auttaa hinnoittelussa sekä antaa tietoa tuotteen eri osa-alueista sopimuskohtaisesti.