Tourist Motivation and Information Search Behaviour Case: Museum of Contemporary Art Kiasma
Nurmi, Eero (2013)
Nurmi, Eero
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713507
Tiivistelmä
Matkailumotivaatio ja tiedonhakukäyttäytyminen
Case: Nykytaiteen museo Kiasma
Tämä opinnäytetyö keskittyy ulkomaalaisten kävijöiden matkailumotivaatioon ja tiedonhaku-käyttäytymiseen nykytaiteen museo Kiasmassa. Tutkimuksen tavoitteena on valottaa matkailijoiden päätöksentekoon vaikuttavia motivaatiotekijöitä ja selvittää mitä tietolähteitä ulkomaiset kävijät käyttävät. Opinnäytetyö sivuaa myös museota koskevan tiedon saatavuuden riittävyyttä.
Opinnäytetyön teoreettinen osio pitää sisällään katsauksen useiden matkailualan ilmiöiden tutkijoiden teorioista. Työ esittelee teorioita matkailijoiden luokittelusta eri kategorioihin käyttäytymisen perusteella, sillä luokittelua voidaan hyödyntää markkinoinnin kohdistamisessa. Matkailumotivaatioteoriat tuovat julki erilaisia käsityksiä ihmisen käyttäytymistä ohjaavista tarpeista, joiden tiedostaminen voi olla hyödyllistä matkailualan toimijoille. Palveluntarjoajien pyrkimyksenä on tarjota tuotteita ja palveluita, jotka tyydyttävät kuluttajien tarpeet. Käsitys matkailijoiden tiedonhakutavoista voi ohjata toimijoita tarjoamaan oleellista tietoa asianmukaisten tietokanavien kautta.
Opinnäytetyön tutkimusosio perustui määrälliseen tutkimusmenetelmään. Kyselylomake pohjautui useiden tutkijoiden teorioihin, joihin lukeutuvat muun muassa Dann (1977) ja Crompton (1979). Sitä jaettiin nykytaiteen museo Kiasmassa kuuden päivän ajan elokuussa 2012, jolloin käyttökelpoisia vastauksia kertyi 65 kappaletta. Tutkimusaineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics –ohjelman avulla.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat oppimismahdollisuuksien olevan merkittävin motivaatiotekijä ulkomaisten museokävijöiden keskuudessa. Kävijät haluavat oppia ja kokea uutta taiteesta ja kulttuurista museoympäristössä. Rentoutumisen ja tahdin hidastamisen todettiin myös olevan huomattavia tekijöitä museokävijöiden motivoinnin suhteen. Tutkimusaineiston perusteella sosiaalisen kanssakäymisen tärkeys vaihteli matkustuskumppaneiden mukaan. Esimerkiksi yksin tulevat kävijät eivät välttämättä aseta vuorovaikutukselle yhtä suurta painoarvoa. Toisten arvostuksen ei todettu olevan merkittävä osatekijä kävijöiden motivoinnissa.
Opinnäytetyön otanta on laajuudeltaan suppea, mutta se tarjoaa suuntaviivoja aihealueeseen liittyen. Sen tarjoamia tietoja voidaan käyttää hyödyksi museon palveluiden ja markkinoinnin ke-hittämisessä, jotta ne vastaisivat entistä paremmin käyttäjien tarpeisiin. Näin ollen museon on suositeltavaa korostaa tutkimuksessa esille nousseita motivoivia tekijöitä hyödyntäen asianmukaisia tietokanavia.
Case: Nykytaiteen museo Kiasma
Tämä opinnäytetyö keskittyy ulkomaalaisten kävijöiden matkailumotivaatioon ja tiedonhaku-käyttäytymiseen nykytaiteen museo Kiasmassa. Tutkimuksen tavoitteena on valottaa matkailijoiden päätöksentekoon vaikuttavia motivaatiotekijöitä ja selvittää mitä tietolähteitä ulkomaiset kävijät käyttävät. Opinnäytetyö sivuaa myös museota koskevan tiedon saatavuuden riittävyyttä.
Opinnäytetyön teoreettinen osio pitää sisällään katsauksen useiden matkailualan ilmiöiden tutkijoiden teorioista. Työ esittelee teorioita matkailijoiden luokittelusta eri kategorioihin käyttäytymisen perusteella, sillä luokittelua voidaan hyödyntää markkinoinnin kohdistamisessa. Matkailumotivaatioteoriat tuovat julki erilaisia käsityksiä ihmisen käyttäytymistä ohjaavista tarpeista, joiden tiedostaminen voi olla hyödyllistä matkailualan toimijoille. Palveluntarjoajien pyrkimyksenä on tarjota tuotteita ja palveluita, jotka tyydyttävät kuluttajien tarpeet. Käsitys matkailijoiden tiedonhakutavoista voi ohjata toimijoita tarjoamaan oleellista tietoa asianmukaisten tietokanavien kautta.
Opinnäytetyön tutkimusosio perustui määrälliseen tutkimusmenetelmään. Kyselylomake pohjautui useiden tutkijoiden teorioihin, joihin lukeutuvat muun muassa Dann (1977) ja Crompton (1979). Sitä jaettiin nykytaiteen museo Kiasmassa kuuden päivän ajan elokuussa 2012, jolloin käyttökelpoisia vastauksia kertyi 65 kappaletta. Tutkimusaineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics –ohjelman avulla.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat oppimismahdollisuuksien olevan merkittävin motivaatiotekijä ulkomaisten museokävijöiden keskuudessa. Kävijät haluavat oppia ja kokea uutta taiteesta ja kulttuurista museoympäristössä. Rentoutumisen ja tahdin hidastamisen todettiin myös olevan huomattavia tekijöitä museokävijöiden motivoinnin suhteen. Tutkimusaineiston perusteella sosiaalisen kanssakäymisen tärkeys vaihteli matkustuskumppaneiden mukaan. Esimerkiksi yksin tulevat kävijät eivät välttämättä aseta vuorovaikutukselle yhtä suurta painoarvoa. Toisten arvostuksen ei todettu olevan merkittävä osatekijä kävijöiden motivoinnissa.
Opinnäytetyön otanta on laajuudeltaan suppea, mutta se tarjoaa suuntaviivoja aihealueeseen liittyen. Sen tarjoamia tietoja voidaan käyttää hyödyksi museon palveluiden ja markkinoinnin ke-hittämisessä, jotta ne vastaisivat entistä paremmin käyttäjien tarpeisiin. Näin ollen museon on suositeltavaa korostaa tutkimuksessa esille nousseita motivoivia tekijöitä hyödyntäen asianmukaisia tietokanavia.