Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tiiminvetäjän ja kotihoitotiimin välinen tiedonkulku tiiminvetäjän kokemana Lahden kotihoidossa

Sirviö, Jonna (2013)

 
Avaa tiedosto
Sirvio_Jonna.pdf (308.4Kt)
Lataukset: 


Sirviö, Jonna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061714282
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, millaista tiedonkulku oli Lahden koti-hoidossa tiiminvetäjän ja kotihoitotiimin välillä ja mitkä tekijät vaikuttivat tiedonkul-kuun. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena tiiminvetäjät kokivat tiedon-kulun kotihoitotiimeissä, joissa he työskentelivät. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli selvittää, millaisia tiedonkulun välineitä he käyttivät tiedonkulun varmistamiseksi. Kolmantena tavoitteena oli selvittää, kenen vastuulla tiedonkulku oli kotihoitotiimeis-sä.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla viittä Lahden kaupungin kotihoidon tiiminvetäjää viideltä eri kotihoitoalueelta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina tiiminvetäjien työpaikoilla ja aikaa haastatteluille va-rattiin tunti. Osallistuminen haastatteluihin oli tiiminvetäjille vapaaehtoista.
Tutkimustulosten mukaan tiedonkulku toteutui kotihoitotiimeissä pääasiassa tyydyttä-västi. Kuitenkin tiedonkulkua pidettiin hyvänä. Jokaisessa haastattelemassa kotihoito-tiimissä tietokatkoksia esiintyi. Tiedonkulun välineitä tiiminvetäjillä oli hyvin käytössä, mutta niiden käytössä oli eroavaisuuksia. Parhaimmaksi tiedonkulun välineeksi nousi suullinen raportointi sekä teknologian myötä Lahden kotihoidossa käytettävä asiakastietojärjestelmä Hilkka ® -kotihoito.
Kotihoito on monen usean osa-alueen kokonaisuus ja kaikkien osien hallitseminen on haasteellista, jonka takia yhtenäisiä toimintatapoja tulisi kehittää. Tutkimustulosten perusteella yhdeksi suurimmista kehittämishaasteista nousi uuden teknologian myötä tulleet mahdollisuudet, joihin toivottiin ohjeistusta sekä selkeitä toimintatapoja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste