Tiiminvetäjän ja kotihoitotiimin välinen tiedonkulku tiiminvetäjän kokemana Lahden kotihoidossa
Sirviö, Jonna (2013)
Sirviö, Jonna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061714282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061714282
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, millaista tiedonkulku oli Lahden koti-hoidossa tiiminvetäjän ja kotihoitotiimin välillä ja mitkä tekijät vaikuttivat tiedonkul-kuun. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena tiiminvetäjät kokivat tiedon-kulun kotihoitotiimeissä, joissa he työskentelivät. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli selvittää, millaisia tiedonkulun välineitä he käyttivät tiedonkulun varmistamiseksi. Kolmantena tavoitteena oli selvittää, kenen vastuulla tiedonkulku oli kotihoitotiimeis-sä.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla viittä Lahden kaupungin kotihoidon tiiminvetäjää viideltä eri kotihoitoalueelta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina tiiminvetäjien työpaikoilla ja aikaa haastatteluille va-rattiin tunti. Osallistuminen haastatteluihin oli tiiminvetäjille vapaaehtoista.
Tutkimustulosten mukaan tiedonkulku toteutui kotihoitotiimeissä pääasiassa tyydyttä-västi. Kuitenkin tiedonkulkua pidettiin hyvänä. Jokaisessa haastattelemassa kotihoito-tiimissä tietokatkoksia esiintyi. Tiedonkulun välineitä tiiminvetäjillä oli hyvin käytössä, mutta niiden käytössä oli eroavaisuuksia. Parhaimmaksi tiedonkulun välineeksi nousi suullinen raportointi sekä teknologian myötä Lahden kotihoidossa käytettävä asiakastietojärjestelmä Hilkka ® -kotihoito.
Kotihoito on monen usean osa-alueen kokonaisuus ja kaikkien osien hallitseminen on haasteellista, jonka takia yhtenäisiä toimintatapoja tulisi kehittää. Tutkimustulosten perusteella yhdeksi suurimmista kehittämishaasteista nousi uuden teknologian myötä tulleet mahdollisuudet, joihin toivottiin ohjeistusta sekä selkeitä toimintatapoja.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla viittä Lahden kaupungin kotihoidon tiiminvetäjää viideltä eri kotihoitoalueelta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina tiiminvetäjien työpaikoilla ja aikaa haastatteluille va-rattiin tunti. Osallistuminen haastatteluihin oli tiiminvetäjille vapaaehtoista.
Tutkimustulosten mukaan tiedonkulku toteutui kotihoitotiimeissä pääasiassa tyydyttä-västi. Kuitenkin tiedonkulkua pidettiin hyvänä. Jokaisessa haastattelemassa kotihoito-tiimissä tietokatkoksia esiintyi. Tiedonkulun välineitä tiiminvetäjillä oli hyvin käytössä, mutta niiden käytössä oli eroavaisuuksia. Parhaimmaksi tiedonkulun välineeksi nousi suullinen raportointi sekä teknologian myötä Lahden kotihoidossa käytettävä asiakastietojärjestelmä Hilkka ® -kotihoito.
Kotihoito on monen usean osa-alueen kokonaisuus ja kaikkien osien hallitseminen on haasteellista, jonka takia yhtenäisiä toimintatapoja tulisi kehittää. Tutkimustulosten perusteella yhdeksi suurimmista kehittämishaasteista nousi uuden teknologian myötä tulleet mahdollisuudet, joihin toivottiin ohjeistusta sekä selkeitä toimintatapoja.