Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Perehdytyksensuunnittelu - Case Yritys X

Zdravkovic, Karoliina; Salminen, Sanna (2013)

 
Avaa tiedosto
perehdytyksensuunnittelu_salminen_zdravkovic.pdf (1.835Mt)
Lataukset: 


Zdravkovic, Karoliina
Salminen, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613362
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli teorian ja tutkimuksen avulla parantaa Yritys X:n uusien myyjien perehdyttämistä, jotta yritys menestyisi jatkossa paremmin kiristyvässä kilpailutilanteessa kaupan alalla. Työn tavoitteena oli tuottaa kirjallinen perehdytysopas yrityksen käyttöön, jotta perehdytys saataisiin yhtenäiseksi kaikissa sen liikkeissä.

Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi elektroniikkaa myyvää ketju, josta käytetään työssä nimeä Yritys X. Työ saattaa sisältää joitakin yrityksen sisäisiä asioita, joten yrityksen nimi on päätetty pitää salaisena.

Työ jakaantuu kolmeen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee teoriaa perehdyttämisestä, osaamisen johtamisesta ja motivoinnista. Toinen osa käsittelee työn empiiristä osuutta, jossa on tutkimuksen avulla selvitetty, mikä on perehdytyksen nykytila yrityksessä. Tutkimus pohjautuu teoriaan perehdyttämisestä sekä tutkimusmenetelmistä. Kolmas osa on itse kirjallinen perehdytyssuunnitelma josta näkyy tässä työssä vain sisällysluettelo sen sisältämän yrityksen sisäisten asioiden takia.

Tutkimus tehtiin sähköisenä kyselynä kahdelle eri ryhmälle. Yksi ryhmä oli ketjussa alle kaksi vuotta työskennelleet myyjät ja toinen ryhmä liikkeiden myymäläpäälliköt. Tutkimusmetodeina käytettiin kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusta.
Molemmat kyselyt rakentuivat kolmesta tutkittavasta osasta. Myymäläpäälliköiden kyselyssä tutkittiin käytännön perehdytystä yrityksessä, yrityksen toimintamalleja ja perehdytyspäivien tarpeellisuutta. Uusien myyjien kysely rakentui käytännön perehdytyksestä, yrityksen toimin-tamalleista ja omista kokemuksista perehdytyksen onnistumisesta. Tutkimuksen aineisto ana-lysoitiin e-lomakeohjelman ja Excel 2007ohjelman avulla.

Perehdytys koettiin tärkeäksi Yritys X:n myymäläpäälliköiden keskuudessa, mutta myymälä-päälliköiden käytännön perehdytyksestä puuttui suunnitelmallisuus ja perehdytykseen käytettiin suhteellisen vähän aikaa. Lisäksi perehdytysmenetelmissä ja materiaaleissa oli suuria eroavaisuuksia eri myymälöiden välillä. Lisäksi koettiin, ettei Yritys X antanut myymäläpäälliköille tarpeeksi tukea perehdytyksen hoitamiseen. Myyjät puolestaan eivät kokeneet, että olisivat saaneet perehdytyksen kestosta ja kulusta selkeää aikataulua. Myös työsuhteen perusasioiden läpikäymisessä oli puutteita myyjien osalta. Myyjät kokivat kuitenkin, että heidät otettiin hyvin vastaan työyhteisöön esimiehen ja muun henkilökunnan puolesta.

Yhtenäinen perehdytyssuunnitelma auttaa Yritys X:ää saamaan henkilökunnan perehdytyksestä tasalaatuista. Perehdytyssuunnitelma toimii työkaluna myymäläpäälliköille, kun varmistetaan, että henkilökunta on ammattitaitoista ja sillä on riittävä osaaminen. Asiakkaille tämä näkyy onnellisina asiakaskohtaamisina ja asiakaslupausten lunastamisena.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste