Lähiruoka ja kuluttajan ostokäyttäytyminen Pohjois-Suomessa ja Espoossa
Kovalainen, Tanja (2013)
Kovalainen, Tanja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513088
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä oli tavoitteena selvittää eroja kuluttajien lähiruoan ostamisessa Pohjois-Suomen ja Espoon välillä. Tarkoituksena on, että tutkimustuloksia voitaisiin hyödyntää Pohjois-Suomen elinkeinoelämässä.
Tutkimuksen toteutuksessa analysoitiin Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden toteuttamaa kyselytutkimusta Espoon alueen ruokakaupoissa sekä vertailtiin niistä saatuja tuloksia valtakunnallisesti toteutettuun Suomi Syö –tutkimukseen. Tästä tutkimuksesta vertailun kohteeksi on otettu Oulun ja Lapin läänin kuluttajien vastaukset. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä olivat lähiruoasta julkaistu kirjallisuus ja aiemmat tutkimukset sekä kuluttajien ostokäyttäytyminen.
Tutkimuksessa käytettiin valmista aineistoa, joka oli kerätty lomakehaastattelulla ja postikyselyllä. Kvantitatiivista aineistoa on analysoitu suorilla jakaumilla ja
ristiintaulukoinnilla. Tutkimuskysymyksenä oli: Onko kuluttajien lähiruoan ostamisessa eroja Pohjois-Suomen ja Espoon välillä?
Keskeisenä tutkimuksen tuloksena esille tuli, että Espoossa ostettiin lähiruokaa useammin Oulun ja Lapin lääniin verrattuna. Espoon kuluttajat nostivat tärkeiksi seikoiksi lähiruoan ostamisen avulla työllisyyden ja talouden tukemisen. Oulun ja Lapin läänissä lähiruoan puhtaus, terveellisyys, maukkaus, tuoreus ja laadukkuus nousivat tärkeiksi ostoperusteiksi.
Työssä saatiin esille useita kehityskohteita, joiden avulla voidaan edistää
Pohjois-Suomen lähiruoan tuotantoa, tuotteistamista tai esimerkiksi tuotekehitystä. Oulun ja Lapin läänin kuluttajien lähiruoan ostotiheyden lisääminen on yksi kehityskohteista. Tuloksien mukaan lähiruokaa pidetään myös kalliina
Pohjois-Suomessa.
Tutkimuksen toteutuksessa analysoitiin Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden toteuttamaa kyselytutkimusta Espoon alueen ruokakaupoissa sekä vertailtiin niistä saatuja tuloksia valtakunnallisesti toteutettuun Suomi Syö –tutkimukseen. Tästä tutkimuksesta vertailun kohteeksi on otettu Oulun ja Lapin läänin kuluttajien vastaukset. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä olivat lähiruoasta julkaistu kirjallisuus ja aiemmat tutkimukset sekä kuluttajien ostokäyttäytyminen.
Tutkimuksessa käytettiin valmista aineistoa, joka oli kerätty lomakehaastattelulla ja postikyselyllä. Kvantitatiivista aineistoa on analysoitu suorilla jakaumilla ja
ristiintaulukoinnilla. Tutkimuskysymyksenä oli: Onko kuluttajien lähiruoan ostamisessa eroja Pohjois-Suomen ja Espoon välillä?
Keskeisenä tutkimuksen tuloksena esille tuli, että Espoossa ostettiin lähiruokaa useammin Oulun ja Lapin lääniin verrattuna. Espoon kuluttajat nostivat tärkeiksi seikoiksi lähiruoan ostamisen avulla työllisyyden ja talouden tukemisen. Oulun ja Lapin läänissä lähiruoan puhtaus, terveellisyys, maukkaus, tuoreus ja laadukkuus nousivat tärkeiksi ostoperusteiksi.
Työssä saatiin esille useita kehityskohteita, joiden avulla voidaan edistää
Pohjois-Suomen lähiruoan tuotantoa, tuotteistamista tai esimerkiksi tuotekehitystä. Oulun ja Lapin läänin kuluttajien lähiruoan ostotiheyden lisääminen on yksi kehityskohteista. Tuloksien mukaan lähiruokaa pidetään myös kalliina
Pohjois-Suomessa.