Cleantech insinöörikoulutuksessa
Vanhamäki, Susanna; Mäkelä, Irma (2013)
Vanhamäki, Susanna
Mäkelä, Irma
Editoija
Ilkka Väänänen
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013062414467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013062414467
Tiivistelmä
Cleantech-insinoorit -projekti on Lahden ammattikorkeakoulun tekniikan alan hallinnoima ja Hameen ELY-keskuksen osarahoittama Euroopan Sosiaalirahaston hanke, jonka tavoitteena on parantaa Paijat-Hameen cleantech-osaamista seka insinoorikoulutuksen tyoelamavastaavuutta. Projektin tavoitteena on tuottaa uudenlainen koulutuksen toimintamalli, joka luo aitoja edellytyksia cleantech-innovaatioiden syntymiselle seka uusille tuotteille ja palveluille ymparistoliiketoiminnan alueella. Uuden yhteistyo- ja toimintamallin kehittaminen tekniikan alan koulutukseen perustuu yhteistyohon yrityselaman ja muiden toimijoiden kanssa. Yhteistyota on toteutettu erilaisissa opiskelija- ja T&K-projekteissa, opinnaytetoissa, koulutuksissa, tyopajoissa, seminaareissa, opintomatkoilla ja benchmarkkaamalla erilaisia kaytantoja koti- ja ulkomailla. Uusi yhteistyo- ja toimintamalli kasittaa lisaksi CDIO-/PBL-pedagogiikkaan (CDIO = Conceive – Design – Implement – Operate- / PBL = Problem Based Learning) perustuvan oppimismallin tuomisen tekniikan alan koulutukseen perinteisten insinooritietojen ja -taitojen ohella seka cleantech-osaamisen sisallyttamisen opintosuunnitelmiin. Myos tyoelamalta saadut tiedot tyoelamaosaamisen osaamis- ja muista tarpeista sisallytetaan opintosuunnitelmiin.
Lahden ammattikorkeakoulu haluaa osaltaan seka kehittaa insinoorikoulutusta vastaamaan alueen cleantech-yritysten osaamistarpeita etta osallistua alueen yritysten tuotteiden, palvelujen ja prosessien kehittamiseen. Cleantech-insinoorit -projektin tarkoituksena on tunnistaa puhtaan teknologian suunnittelemisessa ja hyodyntamisessa tarvittavia tietoja ja taitoja ja integroida ne insinoorien koulutukseen. Lahden ammattikorkeakoulun tekniikan alalla on viisi koulutusohjelmaa, joista jokaisen cleantech-tarpeita on projektissa tarkasteltu. Lisaksi projektissa selvitettiin olemassa olevan tiedon avulla cleantech-sektorin tarpeita. Cleantech-osaamisen koulutustarvekartoitus tehtiin syksylla 2011, josta tarkempi koulutussuunnitelma cleantech-osaamisen parantamiseksi Paijat-Hameessa valmistui joulukuussa 2011. Kartoituksen ja yritysten haastattelujen pohjalta projektissa toteutettiin cleantech-osaamisen parantamiseksi koulutuksia vuosina 2012 – 2013. Koulutukset pureutuivat ajankohtaisiin teemoihin, kuten vihreaan ICT:hen, energia- ja materiaalitehokkuuteen, kestaviin hankintoihin seka ajankohtaisiin lainsaadannon vaatimuksiin.
Tassa artikkelikokoelmassa kerrotaan Lahden ammattikorkeakoulun tekniikan alan koulutusohjelmien toimenpiteista, joilla alueen ja insinoorikoulutuksen cleantech-osaamista ja tyoelamavastaavuutta on parannettu. Raportin suomenkielisessa osassa on tarkasteltu cleantech-liiketoiminnan globaaleja markkinoita ja tulevaisuuden nakymia seka Suomen ja Lahden seudun cleantech-osaamista ja osaamistarpeita. Materiaalitekniikan koulutusohjelman artikkeleissa on kasitelty opintosuunnitelman muutostyota, joka kasittaa myos cleantech-nakokulman ja CDIO- / PBL-pedagogiikan sisallyttamisen opintosuunnitelmaan. Mekatroniikan koulutusohjelman artikkelissa on kasitelty CDIO- / PBL-pedagogiikan lahestymistapaa ja toteutumista kone- ja tuotantotekniikan koulutusohjelmassa. Raportin englanninkielinen osuus kasittelee ymparistoteknologian koulutusohjelman opintosuunnitelman muutosta, joka sisaltaa myos englanninkielisen ylemman ammattikorkeakoulututkinnon. Lisaksi englanninkieliset artikkelit kasittelevat tietotekniikan koulutusohjelman cleantech-nakokulmaa Green ICT -moduuleissa.
Lahden ammattikorkeakoulu haluaa osaltaan seka kehittaa insinoorikoulutusta vastaamaan alueen cleantech-yritysten osaamistarpeita etta osallistua alueen yritysten tuotteiden, palvelujen ja prosessien kehittamiseen. Cleantech-insinoorit -projektin tarkoituksena on tunnistaa puhtaan teknologian suunnittelemisessa ja hyodyntamisessa tarvittavia tietoja ja taitoja ja integroida ne insinoorien koulutukseen. Lahden ammattikorkeakoulun tekniikan alalla on viisi koulutusohjelmaa, joista jokaisen cleantech-tarpeita on projektissa tarkasteltu. Lisaksi projektissa selvitettiin olemassa olevan tiedon avulla cleantech-sektorin tarpeita. Cleantech-osaamisen koulutustarvekartoitus tehtiin syksylla 2011, josta tarkempi koulutussuunnitelma cleantech-osaamisen parantamiseksi Paijat-Hameessa valmistui joulukuussa 2011. Kartoituksen ja yritysten haastattelujen pohjalta projektissa toteutettiin cleantech-osaamisen parantamiseksi koulutuksia vuosina 2012 – 2013. Koulutukset pureutuivat ajankohtaisiin teemoihin, kuten vihreaan ICT:hen, energia- ja materiaalitehokkuuteen, kestaviin hankintoihin seka ajankohtaisiin lainsaadannon vaatimuksiin.
Tassa artikkelikokoelmassa kerrotaan Lahden ammattikorkeakoulun tekniikan alan koulutusohjelmien toimenpiteista, joilla alueen ja insinoorikoulutuksen cleantech-osaamista ja tyoelamavastaavuutta on parannettu. Raportin suomenkielisessa osassa on tarkasteltu cleantech-liiketoiminnan globaaleja markkinoita ja tulevaisuuden nakymia seka Suomen ja Lahden seudun cleantech-osaamista ja osaamistarpeita. Materiaalitekniikan koulutusohjelman artikkeleissa on kasitelty opintosuunnitelman muutostyota, joka kasittaa myos cleantech-nakokulman ja CDIO- / PBL-pedagogiikan sisallyttamisen opintosuunnitelmaan. Mekatroniikan koulutusohjelman artikkelissa on kasitelty CDIO- / PBL-pedagogiikan lahestymistapaa ja toteutumista kone- ja tuotantotekniikan koulutusohjelmassa. Raportin englanninkielinen osuus kasittelee ymparistoteknologian koulutusohjelman opintosuunnitelman muutosta, joka sisaltaa myos englanninkielisen ylemman ammattikorkeakoulututkinnon. Lisaksi englanninkieliset artikkelit kasittelevat tietotekniikan koulutusohjelman cleantech-nakokulmaa Green ICT -moduuleissa.