Näytä suppeat kuvailutiedot

Käyttäjien kokemuksia Internetin maksuttomasta painonhallintapalvelusta

Ferreira, Ana; Grönlund, Sirkku (2013)

dc.contributor.authorFerreira, Ana
dc.contributor.authorGrönlund, Sirkku
dc.date.accessioned2013-06-24T08:40:00Z
dc.date.available2013-06-24T08:40:00Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2013061113800
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/63416
dc.description.abstractNyky-yhteiskunnassamme on paljon ihmisiä, jotka kamppailevat painonhallintaongelmien kanssa. Painonhallintaongelmat kuormittavat valitettavan paljon yhteiskuntaa, sillä ylipainoon liittyy erilaisia liitännäissairauksia. Ylipaino ei vaikuta ainoastaan somaattiseen vointiin, vaan se on kytköksissä myös mielenterveyteen, ja usein juuri mielenterveysongelmat ovat pääsyy ylipainoon ja siten myös painonhallintaongelmiin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yhden Internetissä olevan maksuttoman painonhallintapalvelun asiakkailta, miten he ovat kokeneet tämänhetkiset palvelut ja miten näitä palveluita voidaan mahdollisesti kehittää tulevaisuudessa. Opinnäytetyön aineisto koottiin laadullisen menetelmän avulla. Teimme sähköisen kyselylomakkeen, joka koostui kahdesta avoimesta kysymyksestä esitietoineen. Avoimen kyselyn toteutusympäristönä oli Kiloklubi.fi Internet-sivusto. Saimme 187 vastusta, joista analysoimme kaikki. Vastaajista 96 % oli naisia ja 4 % miehiä. Kolme vastausta hylättiin. Kaksi sen vuoksi, että vastaajat olivat alle 18-vuotiaita ja yksi, koska vastaus ei vastannut esitettyyn kysymykseen. Suurin osa kyselyyn vastanneista on käyttänyt palvelua kaksi vuotta. Yksi ja kolme vuotta palvelua käyttäneitä on toiseksi suurin määrä. Muutoin palvelun käyttöajat vaihtelevat suuresti kolmen viikon ja yli kymmenen vuoden välillä. Aineiston analyysi suoritettiin induktiivista, eli aineistolähtöistä analyysimenetelmää käyttäen. Kerätyn aineiston avulla voimme osoittaa, että maksutonta painonhallintapalvelua käyttävät asiakkaat haluavat laadukasta ja yksilöllistä palvelua ja ohjausta littyen ruokavalioon ja liikuntaan. Kehittämistarpeet kohdentuivat sivuston ohjelmien, erityisesti liikunta- ja ruoka-taulukoiden toimintaan ja helppokäyttöisyyteen. Palvelun käyttäjät kokevat vertaistuen merkitykselliseksi ja keskustelufoorumin hyödylliseksi välineeksi motivaation ylläpitämiseksi. Asiasanat: Ohjaus hoitotyössä, e-palvelut, painonhallintafi
dc.description.abstractUsers´ experiences of free online weight control service In modern society there are many people who suffer from weight control issues. These issues however, constitute a severe problem in society, because excess weight causes physical diseases, which are in directly linked to excess weight. However, excess weight does not only cause physical, but also mental illnesses, which actually are many times the main cause of a person being overweight and thus cause also weight control issues. The purpose of this thesis was to gather information from the clients´ point of view about the free services online which are directed to people with excess weight. We wanted to gather information about the clients´ experiences and how to develop these kinds of services in the future The information was gathered by using a qualitative research method. We created a questionnaire which started by asking the clients´ age, sex and how long they have been using the service. The questionnaire contained also two open questions and was placed online on Kiloklubi.fi website. Through the questionnaire, we received 187 answers, which were all analyzed. 96 % of the respondents were women and 4 % were men. Three of the replies were rejected. Two of them because the respondents were under 18 years of age and one because the answer did not answer the question. Most of the users have used the service for two years. One or three years was the second longest period of time that the users have used the service. Otherwise the users have been using the service between three weeks and over ten years. The information gathered was analyzed through inductive content analysis. With the information gathered, we can show that the clients who use this type of service wish to have high-quality and individual guidance, especially related to exercise and diet. The need to develop focuses on the functioning of the site, especially the functioning and usability of the exercise and foodcharts. Also the ease of use of the site was emphasized in the clients´ responses to the questionnaire. However, the findings of this questionnaire showed that the users of this site received meaningful support from their peers. Also the conversations in the forums had a significant role in the motivation of the clients. Keywords: Guidance in nursing, e-service, weight controlen
dc.language.isofin
dc.publisherLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleKäyttäjien kokemuksia Internetin maksuttomasta painonhallintapalvelustafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/261
dc.organizationLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordOhjaus hoitotyössä
dc.subject.keyworde-palvelut
dc.subject.keywordpainonhallinta
dc.subject.degreeprogramfi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing|
dc.subject.disciplineHoitotyön koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot