Suunnittelutoimiston nykytila-analyysi ja markkinointisuunnitelma
Hiltula, Minna (2013)
Hiltula, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711072
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee asiantuntijapalveluita B2B-markkinoilla tarjoavan pienen suomalaisen suunnittelutoimiston nykytilaa, tulevaisuuden näkymiä sekä markkinointia. Työn tavoitteena on tutkia, millaisia keinoja asiantuntijapalveluita tarjoava toimeksiantaja voisi hyödyntää markkinoinnissaan sekä laatia markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma tähtää ensi-sijaisesti uusien asiakkaiden hankkimiseen.
Toimeksiantajayrityksenä toimivalla suunnittelutoimistolla ei ole omaa markkinointi-osaamista ja opinnäytetyön kautta se toivoo saavansa kaipaamaansa omaa alaansa koskevaa markkinointitietoa. Toiveena on saada vastauksia uusien asiakkaiden hankkimiseen, koska nykyisten asiakkaiden piirissä tapahtuvien omistusmuutosten johdosta yrityksessä koetaan avainasiakassuhteiden jatkuvuus epävarmaksi. Markkinointisuunnitelmalle löytyy käytännön tarve, koska yritys X Oy ei ole aiemmin joutunut tilanteeseen, jossa se olisi joutunut markkinoimaan tarjoamiaan palveluita ak-tiivisesti.
Opinnäytetyö toteutetaan kehittämistehtävänä. Sen rakenne muodostuu lähtökohta-analyyseista sekä niiden tuloksena nousseiden tekijöiden pohjalta laaditusta markkinointisuunnitelmasta. Markkinointisuunnitelma on rakennettu asiantuntija-yritykselle tyypillisesti markkinointiviestintään keskittyen. Suunnitelma on mahdollista toteuttaa yrityksen pienten resurssien rajoissa. Kirjallisessa osuudessa yhdistetään aiheeseen liittyvä teoreettinen viitekehys sekä suunnittelutoimistossa suoritetuista haastatteluista saatua aineistoa. Tämän lisäksi lähtökohta-analyysien yhteydessä tehdään kattava potentiaalisten asiakkaiden kartoitus.
Opinnäytetyön keskeisiä tuloksia ovat, että yritykselle potentiaalisia asiakkaita on löydettävissä Suomesta useita. Myös toimintaympäristössä havaittavista uhkista huolimatta nykyiset asiakkaat tulevat mitä luultavimmin työllistämään yritystä tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tuloksista voidaan havaita, että yritys X Oy:lle soveltuvia markkinointikeinoja ei ole kovin useita, ja yrityksen tulisi yksittäisten keinojen soveltamisen sijaan tähdätä yhtenäiseen markkinointiviestintään kaikessa tekemisessään.
Asiasanat: B2B-markkinointi, asiantuntijapalvelut, asiantuntijapalvelun markkinointi
Toimeksiantajayrityksenä toimivalla suunnittelutoimistolla ei ole omaa markkinointi-osaamista ja opinnäytetyön kautta se toivoo saavansa kaipaamaansa omaa alaansa koskevaa markkinointitietoa. Toiveena on saada vastauksia uusien asiakkaiden hankkimiseen, koska nykyisten asiakkaiden piirissä tapahtuvien omistusmuutosten johdosta yrityksessä koetaan avainasiakassuhteiden jatkuvuus epävarmaksi. Markkinointisuunnitelmalle löytyy käytännön tarve, koska yritys X Oy ei ole aiemmin joutunut tilanteeseen, jossa se olisi joutunut markkinoimaan tarjoamiaan palveluita ak-tiivisesti.
Opinnäytetyö toteutetaan kehittämistehtävänä. Sen rakenne muodostuu lähtökohta-analyyseista sekä niiden tuloksena nousseiden tekijöiden pohjalta laaditusta markkinointisuunnitelmasta. Markkinointisuunnitelma on rakennettu asiantuntija-yritykselle tyypillisesti markkinointiviestintään keskittyen. Suunnitelma on mahdollista toteuttaa yrityksen pienten resurssien rajoissa. Kirjallisessa osuudessa yhdistetään aiheeseen liittyvä teoreettinen viitekehys sekä suunnittelutoimistossa suoritetuista haastatteluista saatua aineistoa. Tämän lisäksi lähtökohta-analyysien yhteydessä tehdään kattava potentiaalisten asiakkaiden kartoitus.
Opinnäytetyön keskeisiä tuloksia ovat, että yritykselle potentiaalisia asiakkaita on löydettävissä Suomesta useita. Myös toimintaympäristössä havaittavista uhkista huolimatta nykyiset asiakkaat tulevat mitä luultavimmin työllistämään yritystä tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tuloksista voidaan havaita, että yritys X Oy:lle soveltuvia markkinointikeinoja ei ole kovin useita, ja yrityksen tulisi yksittäisten keinojen soveltamisen sijaan tähdätä yhtenäiseen markkinointiviestintään kaikessa tekemisessään.
Asiasanat: B2B-markkinointi, asiantuntijapalvelut, asiantuntijapalvelun markkinointi