Kotisivujen kehittämissuunnitelma
Sankari, Erika (2013)
Sankari, Erika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710980
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tehdä suunnitelma kotisivujen kehittämiseksi. Tarkoitus oli tehdä kehittämissuunnitelma, jonka avulla hankkeen toimeksiantaja, Lauritsalan Kartano, voi rakentaa itselleen uudet kotisivut. Tavoittena oli, että niistä tulee helppokäyttöiset, sisällöltään kattavat ja mielenkiintoiset sekä visuaalisesti näyttävät ja omaperäiset. Lauritsalan Kartano hyötyy uusista kotisivuista saamalla muun muassa enemmän asiakkaita ja tilastotietoa asiakkaistaan varauksien, palautteiden ja kommenttien kautta.
Opinäytetyössä esitellään ensin hankkeen antaja eli Lauritsalan Kartano ja sen kotisivujen tilanne. Asiakaslähtöisiin kotisivuihin perehdyttiin selvittämällä asiakaslähtöisten kotisivujen osatekijät. Sisältö oli näistä osatekijöistä tärkein, mutta toimivan ja asiakaslähtöisen sivuston on katettava myös käytettävyyden ja ulkoasun kriteerit. Lisäksi teorian avulla selkeytettiin, mitä on palvelumuotoilu ja miten se soveltuu kehittämishankkeeseen. Työn keskeiset käsitteet ovatkin asiakaslähtöiset kotisivut, palvelumuotoilu ja kehittämissuunnitelma.
Palvelumuotoilun vaiheista hyödynnettiin tässä opinnäytetyössä ymmärrä-, kehitä- ja toteuta-vaiheita. Kehittämisen menetelminä käytettiin benchmarkingia, netscoutingia, 8x8-menetelmää, aivoriihtä, guidelinesia ja blueprintingiä. Näiden menetelmien avulla saatiin ensin selvitettyä minkälaiset ovat hyvät kotisivut, mitä asiakkaat haluavat kotisivuilta, ideoitua ja jäsenneltyä kehitysideoita sekä kuvattua ja selkeytettyä uudistettuja kotisivuja.
Opinnäytetyön keskeisimmät tulokset saatiin ideointimenetelmillä. Lauritsalan Kartanon kotisivujen tietosisältöä tulee lisätä huomattavasti, jotta niistä saadaan kattavammat ja hyödylliset. Sivustolle tehdään kunnollinen etusivu, jolla esitetään kartanoon ja sen palveluihin liittyvää mielenkiintoista huomionarvoista sisältöä. Käytettävyyttä parannetaan muun muassa kahden navigaatiopalkin ja hakukentän avulla. Lisäksi sivuille luodaan yhtenäinen vakuuttava ilme ja lisätään jo olemassa olevaan punaisen, kultaisen ja valkoisen muodostamaan värimaailmaan rose-kuohuviinin väriä eloa ja pehmeyttä tuomaan. Vieraskielisistä sivuista keskitytään venäjän- ja englanninkielisiin, koska näiden avulla kartano saavuttaa suurimman osan potentiaalisista ulkomaalaisista asiakkaistaan.
Kehittämissuunnitelmaa varten valitut palvelumuotoilun menetelmät soveltuivat todella hyvin suunnitelman toteutukseen. Palvelumuotoilun teorian avulla saatiin menetelmistä enemmän irti ja kotisivujen teoria auttoi toteutusvaiheessa, sen pohjalta pystyttiin keskittymään kotisivujen olennaisiin asioihin. Kotisivujen kehittämissuunnitelman käyttöönottoa varten on suositeltavaa, että Lauritsalan Kartano palkkaa ammattilaisen rakentamaan kotisivut suunnitelman mukaisesti.
Opinäytetyössä esitellään ensin hankkeen antaja eli Lauritsalan Kartano ja sen kotisivujen tilanne. Asiakaslähtöisiin kotisivuihin perehdyttiin selvittämällä asiakaslähtöisten kotisivujen osatekijät. Sisältö oli näistä osatekijöistä tärkein, mutta toimivan ja asiakaslähtöisen sivuston on katettava myös käytettävyyden ja ulkoasun kriteerit. Lisäksi teorian avulla selkeytettiin, mitä on palvelumuotoilu ja miten se soveltuu kehittämishankkeeseen. Työn keskeiset käsitteet ovatkin asiakaslähtöiset kotisivut, palvelumuotoilu ja kehittämissuunnitelma.
Palvelumuotoilun vaiheista hyödynnettiin tässä opinnäytetyössä ymmärrä-, kehitä- ja toteuta-vaiheita. Kehittämisen menetelminä käytettiin benchmarkingia, netscoutingia, 8x8-menetelmää, aivoriihtä, guidelinesia ja blueprintingiä. Näiden menetelmien avulla saatiin ensin selvitettyä minkälaiset ovat hyvät kotisivut, mitä asiakkaat haluavat kotisivuilta, ideoitua ja jäsenneltyä kehitysideoita sekä kuvattua ja selkeytettyä uudistettuja kotisivuja.
Opinnäytetyön keskeisimmät tulokset saatiin ideointimenetelmillä. Lauritsalan Kartanon kotisivujen tietosisältöä tulee lisätä huomattavasti, jotta niistä saadaan kattavammat ja hyödylliset. Sivustolle tehdään kunnollinen etusivu, jolla esitetään kartanoon ja sen palveluihin liittyvää mielenkiintoista huomionarvoista sisältöä. Käytettävyyttä parannetaan muun muassa kahden navigaatiopalkin ja hakukentän avulla. Lisäksi sivuille luodaan yhtenäinen vakuuttava ilme ja lisätään jo olemassa olevaan punaisen, kultaisen ja valkoisen muodostamaan värimaailmaan rose-kuohuviinin väriä eloa ja pehmeyttä tuomaan. Vieraskielisistä sivuista keskitytään venäjän- ja englanninkielisiin, koska näiden avulla kartano saavuttaa suurimman osan potentiaalisista ulkomaalaisista asiakkaistaan.
Kehittämissuunnitelmaa varten valitut palvelumuotoilun menetelmät soveltuivat todella hyvin suunnitelman toteutukseen. Palvelumuotoilun teorian avulla saatiin menetelmistä enemmän irti ja kotisivujen teoria auttoi toteutusvaiheessa, sen pohjalta pystyttiin keskittymään kotisivujen olennaisiin asioihin. Kotisivujen kehittämissuunnitelman käyttöönottoa varten on suositeltavaa, että Lauritsalan Kartano palkkaa ammattilaisen rakentamaan kotisivut suunnitelman mukaisesti.