Asiakaspalveluyksikön asiakastyytyväisyys Case: Valopaino Oy
Immonen, Heini (2013)
Immonen, Heini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710880
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä keväällä 2012 Valopainossa perustettuun asiakaspalveluyksikköön. Tutkimuksen avulla haluttiin löytää myös hyviä kehitysideoita, joita voitaisiin tulevaisuudessa konkreettisesti toteuttaa. Asiakastyytyväisyystuloksia voidaan hyödyntää yrityksen markkinoinnissa ja yritysimagon vahvistamisessa.
Opinnäytetyöni toimeksiantaja oli Valopaino Oy, joka on noin 40 hengen tulostus- ja painoalan yritys. Olen itse töissä yrityksen asiakaspalveluyksikössä. Kilpaillulla painoalalla muista erilaistuminen on tärkeää. Valopainon kilpailuetuina voidaan pitää hyvää palvelun laatua sekä nopeita toimitusaikoja. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, kuinka tärkeitä nämä tekijät ovat asiakkaille ja miten he kokevat yrityksen näissä onnistuneen. Asiakaslähtöisyys on menestyvän yrityksen lähtökohta ja kilpailussa mukana pysyminen edellyttää jatkuvaa kehitystyötä. Myös ekologisuus on asiakkaille tärkeää ja tämä onkin huomioitu Valopainon toiminnassa.
Teoriaosuudessa keskitytään palveluihin ja asiakastyytyväisyyteen. Palveluilla tarkoitetaan aineettomista toiminnoista muodostuvaa kertaluontoista prosessia, joka lähtee asiakkaan tarpeista ja johon asiakas myös itse osallistuu. Asiakaspalvelu on toimintaa asiakkaan hyväksi palvelu-prosessin aikana. Asiakastyytyväisyys kertoo, miten yritys on vastannut asiakkaiden odotuksiin. Palvelu, asiakaspalvelu ja palvelun laatu ovat kaikki suorassa yhteydessä asiakkaiden tyytyväisyyteen ja toimivat hyvänä mittarina myös yrityksen menestykselle.
Tutkimus toteutettiin Suomen Aktiivitieto Oy:n kautta sähköisesti. Tutkimukseen osallistujat poimittiin Valopainon asiakastietojärjestelmästä. Osallistumiskutsu lähetettiin vain niille henkilöille, jotka olivat asioineet Valopainon kanssa kevään 2012 organisaatiomuutoksen jälkeen. Valopainon asiakaspalveluyksikkö toimii asiakkaiden ja tuotannon rajapinnassa ja on näin ollen oleellinen osa koko palvelukokonaisuutta. Tutkimustulokset osoittavat, että Valopainon asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä asiakaspalvelun laatuun. Palvelun nopeutta pidettiin erittäin tärkeänä tilauspäätöstä tehtäessä. Valopainon asiakaspalvelun koettiin nopeutuneen ja parantuneen jonkin verran asiakaspalveluyksikön käyttöönoton jälkeen. Opinnäytetyön pohjalta syntyi kehitysideoita erilaisista palautejärjestelmistä, viestinnästä ja suosittelumarkkinoinnista. Näistä ideoista ainakin palautelomake otetaan välittömästi käyttöön.
Opinnäytetyöni toimeksiantaja oli Valopaino Oy, joka on noin 40 hengen tulostus- ja painoalan yritys. Olen itse töissä yrityksen asiakaspalveluyksikössä. Kilpaillulla painoalalla muista erilaistuminen on tärkeää. Valopainon kilpailuetuina voidaan pitää hyvää palvelun laatua sekä nopeita toimitusaikoja. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, kuinka tärkeitä nämä tekijät ovat asiakkaille ja miten he kokevat yrityksen näissä onnistuneen. Asiakaslähtöisyys on menestyvän yrityksen lähtökohta ja kilpailussa mukana pysyminen edellyttää jatkuvaa kehitystyötä. Myös ekologisuus on asiakkaille tärkeää ja tämä onkin huomioitu Valopainon toiminnassa.
Teoriaosuudessa keskitytään palveluihin ja asiakastyytyväisyyteen. Palveluilla tarkoitetaan aineettomista toiminnoista muodostuvaa kertaluontoista prosessia, joka lähtee asiakkaan tarpeista ja johon asiakas myös itse osallistuu. Asiakaspalvelu on toimintaa asiakkaan hyväksi palvelu-prosessin aikana. Asiakastyytyväisyys kertoo, miten yritys on vastannut asiakkaiden odotuksiin. Palvelu, asiakaspalvelu ja palvelun laatu ovat kaikki suorassa yhteydessä asiakkaiden tyytyväisyyteen ja toimivat hyvänä mittarina myös yrityksen menestykselle.
Tutkimus toteutettiin Suomen Aktiivitieto Oy:n kautta sähköisesti. Tutkimukseen osallistujat poimittiin Valopainon asiakastietojärjestelmästä. Osallistumiskutsu lähetettiin vain niille henkilöille, jotka olivat asioineet Valopainon kanssa kevään 2012 organisaatiomuutoksen jälkeen. Valopainon asiakaspalveluyksikkö toimii asiakkaiden ja tuotannon rajapinnassa ja on näin ollen oleellinen osa koko palvelukokonaisuutta. Tutkimustulokset osoittavat, että Valopainon asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä asiakaspalvelun laatuun. Palvelun nopeutta pidettiin erittäin tärkeänä tilauspäätöstä tehtäessä. Valopainon asiakaspalvelun koettiin nopeutuneen ja parantuneen jonkin verran asiakaspalveluyksikön käyttöönoton jälkeen. Opinnäytetyön pohjalta syntyi kehitysideoita erilaisista palautejärjestelmistä, viestinnästä ja suosittelumarkkinoinnista. Näistä ideoista ainakin palautelomake otetaan välittömästi käyttöön.