Musiikin digitaalisen jakelun kehittäminen käyttäjäkeskeisesti
Levo, Elias (2013)
Levo, Elias
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711024
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia musiikin luvallisia ja luvattomia digitaalisia jakelupalveluja. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää käyttäjätutkimuksen avulla, onko luvattomista jakelupalveluista löydettävissä käytettävyydeltään sekä käyttökokemukseltaan toi-mintoja ja ominaisuuksia, joita voitaisiin hyödyntää luvallisissa palveluissa. Tutkimuksen tulokset raportoitiin toimeksiantajalle Fresh Tunes Finlandille.
Työn tutkimuskysymys oli voidaanko luvallisiin digitaalisiin palveluihin löytää luvattomista palveluista uusia ominaisuuksia, jotka ovat palvelulle lisäarvoa tuottavia. Tutkimus rajautui tutkimaan palvelujen käytettävyyttä ja käyttökokemusta käyttäjien näkökulmasta. Palvelut, joita työssä tutkittiin, olivat tilauspalvelumallin mukaan toimiva Spotify ja torrentsivusto Piraattilahti.
Tässä opinnäytetyössä teoreettinen viitekehys rakentui neljästä käsitteestä, jotka olivat kes-keisiä tämän tutkimuksen toteutukselle. Musiikin digitaalinen jakelu ja palvelupolku olivat käsitteet, joita tarvittiin digitaalisten jakelupalvelujen ymmärtämiseksi ja kuvaamiseksi. Käyttäjäkeskeisyys ja käyttäjälähtöinen suunnittelu olivat käsitteet, jotka olivat keskeisiä käyttäjätutkimuksen toteuttamisessa.
Työ toteutettiin tuottamalla palveluista palvelutuokiot siitä vaiheesta palvelua, jossa toimii aktiivisesti. Tutkimukseen tuotettiin teemahaastattelurunko, jonka teemat valittiin käyttäjäkeskeiseen ja –lähtöiseen palvelutuotantoon perehtymällä. Teemahaastattelussa hyödynnettiin käytettävyystestausten ääneenajattelutekniikkaa. Haastattelun aikana käyttäjät käyttivät palvelua ja kertoivat tutkijalle mitä he tekivät ja miten sen kokivat. Haastattelun tuloksia analysoimalla etsittiin toimintoja, joita kehittämällä palvelu saisi lisäarvoa.
Tutkimukseen haastateltiin neljää käyttäjää heidän omissa toimintaympäristöissään huhtikuussa 2013. Luvallinen palvelu koettiin hyvin käytettäväksi. Kehityskohteiksi käyttäjät kokivat suuren sisällön määrän käyttöliittymällä, hakutoimintojen monipuolistamisen sekä käyttäjän roolin kehittämisen siten, että käyttäjä pystyisi itse vaikuttamaan palvelun ulkoasuun, toimintoihin ja sisältöön jota se tarjoaa.
Tutkimuksessa saaduista tuloksista tehtiin seuraavat johtopäätökset: Käyttäjät haluavat kokea olevansa palvelun aktiivisia käyttäjiä eivätkä he halua, että palvelu toteuttaa kaiken heidän puolestaan. Käyttäjälähtöisyys- ja keskeisyys ei saa päättyä siihen, kun käyttäjä saa palvelun käyttöönsä. Aktiivisiksi käyttäjiksi käyttäjät kokevat itsensä, kun he pystyvät vaikuttamaan palvelun käyttöön ja toimintaan itse.
Työn tutkimuskysymys oli voidaanko luvallisiin digitaalisiin palveluihin löytää luvattomista palveluista uusia ominaisuuksia, jotka ovat palvelulle lisäarvoa tuottavia. Tutkimus rajautui tutkimaan palvelujen käytettävyyttä ja käyttökokemusta käyttäjien näkökulmasta. Palvelut, joita työssä tutkittiin, olivat tilauspalvelumallin mukaan toimiva Spotify ja torrentsivusto Piraattilahti.
Tässä opinnäytetyössä teoreettinen viitekehys rakentui neljästä käsitteestä, jotka olivat kes-keisiä tämän tutkimuksen toteutukselle. Musiikin digitaalinen jakelu ja palvelupolku olivat käsitteet, joita tarvittiin digitaalisten jakelupalvelujen ymmärtämiseksi ja kuvaamiseksi. Käyttäjäkeskeisyys ja käyttäjälähtöinen suunnittelu olivat käsitteet, jotka olivat keskeisiä käyttäjätutkimuksen toteuttamisessa.
Työ toteutettiin tuottamalla palveluista palvelutuokiot siitä vaiheesta palvelua, jossa toimii aktiivisesti. Tutkimukseen tuotettiin teemahaastattelurunko, jonka teemat valittiin käyttäjäkeskeiseen ja –lähtöiseen palvelutuotantoon perehtymällä. Teemahaastattelussa hyödynnettiin käytettävyystestausten ääneenajattelutekniikkaa. Haastattelun aikana käyttäjät käyttivät palvelua ja kertoivat tutkijalle mitä he tekivät ja miten sen kokivat. Haastattelun tuloksia analysoimalla etsittiin toimintoja, joita kehittämällä palvelu saisi lisäarvoa.
Tutkimukseen haastateltiin neljää käyttäjää heidän omissa toimintaympäristöissään huhtikuussa 2013. Luvallinen palvelu koettiin hyvin käytettäväksi. Kehityskohteiksi käyttäjät kokivat suuren sisällön määrän käyttöliittymällä, hakutoimintojen monipuolistamisen sekä käyttäjän roolin kehittämisen siten, että käyttäjä pystyisi itse vaikuttamaan palvelun ulkoasuun, toimintoihin ja sisältöön jota se tarjoaa.
Tutkimuksessa saaduista tuloksista tehtiin seuraavat johtopäätökset: Käyttäjät haluavat kokea olevansa palvelun aktiivisia käyttäjiä eivätkä he halua, että palvelu toteuttaa kaiken heidän puolestaan. Käyttäjälähtöisyys- ja keskeisyys ei saa päättyä siihen, kun käyttäjä saa palvelun käyttöönsä. Aktiivisiksi käyttäjiksi käyttäjät kokevat itsensä, kun he pystyvät vaikuttamaan palvelun käyttöön ja toimintaan itse.